Brock Gonyea – Where My Heart Is EP

Brock Gonyea - Where My Heart Is album cover

De Big Machine Label Group bevat grote country artiesten zoals Carly Pearce, Florida Georgia Line en Thomas Rhett in hun portfolio. Dit label is een van de grootste in de country muziek en ze concentreren zich dan ook voornamelijk op de mainstream. Maar de afdeling van Big Machine om nieuwe opkomende artiesten te strikken doet ook goed haar werk. Een opvallende naam die dit jaar naar voren komt is Brock Gonyea. En Gonyea komt opmerkelijk uit New York. Niet een stad waar je zo snel een country artiest uit zou verwachten.

Recentelijk bracht Brock Gonyea op Big Machine zijn eerste EP Where My Heart Is uit. En wonderbaarlijk is deze EP alles wat mainstream country niet is. Nee, Where My Heart Is brengt je 5 nummers lang terug naar de jaren 50 en 60 country van vorige eeuw. Dat Big Machine voor een alternatieve country artiest als Gonyea heeft gekozen is opmerkelijk. Maar ook tekenend dat men zich gaat realiseren dat de country luisteraar steeds meer en meer teruggrijpt naar vroegere tijden. Ook veel mainstream Nashville country artiesten gaan dat inzien.

Brock Gonyea opent Where My Heart Is met de cover All Night Long van Webb Pierce en Mel Tillis. Pierce en Tillis waren grootheden in de jaren 50 van country muziek. Gonyea maakt het nummer zich eigen en wekt gelijk veel indruk. Het hoge niveau van deze opener wordt de gehele EP behouden met zelfgeschreven nummers van Gonyea. De honky tonks op deze plaat zijn niet ver weg.

Alan Jackson zei recentelijk dat country van vroeger niet meer terugkomt. Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn genoeg hedendaagse country artiesten die juist wel pure country muziek uitdragen. Colter Wall, Jesse Daniel, Charlie Marie en Zephaniah OHora. Ik kan nog we even doorgaan, maar dit zijn artiesten die gewoon makkelijk te bereiken zijn via Spotify en worden opgepakt door de media. Brock Gonyea staat aan het begin van zijn carrière, maar met zo’n eerste EP is de toon gelijk gezet voor de toekomst. En dat Where My Heart Is is verschenen op een label als Big Machine zegt uiteindelijk heel veel. (Big Machine Label Group)