Brandy Clark – Your Life Is a Record

Brandy Clark - Your Life is A Record album cover

Grammy award winnares Brandy Clark volgt haar pop album Big Day in a Small Town op met Your Life Is a Record die meer Americana invloeden bevat. De plaat, zoals ze zelf aangeeft, gaat over teloorgegane relaties en een nieuw begin. Het reflecteert haar leven hoe het was en hoe het nu is. Your Life Is a Record staat vol inspirerende en catchy Americana muziek waar vooral wordt gestreefd naar perfectie.

Producer Jay Joyce noemt Your Life Is a Record een break-up album. Dat is bijvoorbeeld te horen op nummers als Who You Though I Was, Apologies en Who Broke Whose Heart. Daarnaast vergelijkt Joyce Brandy Clark met Linda Rondstadt en ik geef hem daarin geen ongelijk. Ik zou daarnaast Americana topper Brandi Carlile willen noemen. Alhoewel Brandy Clark haar muziek iets meer gepolijst en eleganter klinkt voel ik de connectie met Carlile.

Brandy Clark brengt de nummers fris van de lever, liggen gemakkelijk in het gehoor, maar zijn desalniettemin serieus te noemen. Alleen Bigger Boat (met Randy Newman) is de vreemde eend in de bijt. Er moet natuurlijk een balans gevonden worden. Daar bedoel ik mee dat het gemeende en ernstige moet worden afgewisseld met bijvoorbeeld onbezorgdheid. Bigger Boat is zo’n nummer met onbezorgdheid, maar persoonlijk sla ik die over.

Nummers zoals Pawn Shop, Long Walk en I’ll Be the Sad Song resoneren snel en doen Life Is a Record naar grote hoogtes stijgen. De muziek heeft qua instrumentatie subtiele klanken zoals de fiddle, piano en trompetten. Het is naar mijn mening een plaat met weinig country invloeden, maar al met al wel erg genietbaar. Ik was voor mijn gevoel ontzettend snel door de totale speelduur van 39 minuten heen. Dat kan alleen maar een goed teken zijn.

Het heeft bij mij lang geduurd om Your Life Is a Record op waarde te schatten. Het album is al een tijdje uit, maar heb tot deze week nog niet de tijd gehad om het te beluisteren. Achteraf spijt van, want Your Life is a Record kan bij mij zomaar hoog gaan eindigen in de eindejaarslijstjes. Brandy Clark heeft die bepaalde gun factor, een karamaliserende zonnige stem en de productie van Jay Joyce is prachtig stilistisch vormgegeven. Het zit hem dan ook in de details, het streven naar perfectie. Brandy Clark weet hoe ze dat moet doen en bevestigt dat met Your Life is a Record.