Cf Watkins – Babygirl

Cf Watkins - Babygirl album cover

North Carolina native Cf Watkins brengt met haar nieuwe plaat Babygirl fijne en plezierige Americana popliedjes ten gehore. Watkins is een duizendpoot en multi-talent die ook in ander soort werk vertoeft zoals schrijven, illustrator en fotografe. Zeker in deze Corona tijden kwam er meer tijd vrij en lag de weg open naar een nieuwe plaat. Haar debuut I Am New dateert alweer uit 2016 dus het werd ook wel weer eens tijd. Zo’n lange tussenpoos heeft de kwaliteit overigens alleen maar ten goede gebracht.

Wat mij zo intrigeert aan Babygirl zijn de catchy liedjes die makkelijk in het gehoor liggen en snel resoneren. Het doet bijna pop aan, maar ook het Americana genre wordt niet geschuwd. Nummers aan het begin zoals The Tell, Changable en titelnummer Babygirl zijn instant-hits. Het maakt de verwachtingen hoog voor het restant van de plaat die helaas niet helemaal worden ingelost. Het zakt in het midden van de plaat een beetje in met niemendalletjes Frances en Westfield.

Dat wordt dan weer helemaal goed gemaakt naar het einde toe met New Hampshire en Little Thing. Invloeden zoals gezegd pop en Americana, maar daar wil ik ook nog jazz aan toevoegen. De stem van Cf Watkins leent zich daar heel goed voor en een nummer zoals Come Around straalt een en al jazz uit.

De kwaliteit is er absoluut en de samenwerking met multi-instrumentalist Max Hart heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Een samenwerking die Babygirl een extra dimensie en visie geeft wat betreft het geluid.

Net zoals haar werk niet gefocust is op één baan is ook Babygirl op een eclectische manier benadert. Cf Watkins heeft naar mijn mening vooral een plaat willen maken waarbij ontspanning voor de luisteraar centraal staat. Het zal geen plaat worden die hoog zal raken in de eindejaarslijstjes, maar dat Cf Watkins een artiest is om in de gaten te houden staat buiten kijf. Watkins staat al in de startblokken klaar om haar inspiratie voor een nieuwe album in haar nieuwe thuisstad Nashville te ontplooien en dat zijn alleen maar goede berichten vooruit kijkend naar de toekomst.