Brett Eldredge – Sunday Drive

Brett Eldredge - Sunday Drive album cover

Mijn centrale focus met Orange Flag Music ligt bij country muziek die een bepaalde authenticiteit uitstraalt. Muziek die met de huidige tijd mee kan, maar ook echo’s van vervlogen tijden laat horen zoals we dat kennen van de jaren 60, 70 en verder terug. Af en toe is het goed je horizon te verbreden dacht ik zo. Dat doe ik voor deze recensie met het nieuwe album van Brett Eldredge, Sunday Drive.

Het nieuwe album van Brett Eldredge is tot stand gekomen met behulp van zijn nieuwe muziek maatjes Ian Fitchuk en Daniel Tashian. Back-to-basic was de basis voor Sunday Drive en met de hulp van zijn maten is dat behoorlijk gelukt.
Het laat voor Nashville begrippen een rauwe en integere Brett Eldredge horen. Het is uiteindelijk een plaat geworden die naar mijn mening gelikt en weinig country met authenticiteit is, maar desalniettemin behoorlijk genietbaar.

Er is dan ook geen minder nummer te vinden op Sunday Drive, de productie is dik in orde en de stem van Brett Edlredge zit vol gevoel, emotie en soul. De houding van Edlredge is in alle opzichten sterk en solide te noemen, maar toch is de insteek van deze plaat uit je comfort zone stappen. Het onbekende ontdekken. Dat deed hij met het maken van deze plaat door vrienden te betrekken in het schrijfproces waar hij nog nooit eerder had mee gewerkt. Maar ook de songteksten op Sunday Drive zijn doordrenkt van dit principe.

Sunday Drive kan naar mijn mening makkelijk mee wat Nashville tegenwoordig te bieden heeft. Het heeft net dat rauwe randje dat bijvoorbeeld Wild World van Kip Moore ook heeft. Misschien zijn deze twee platen muzikaal niet te vergelijken met elkaar en heeft Kip Moore met Wild World meer een outlaw imago willen creëren. Maar het komt er op neer dat ik zowel Kip Moore als Brett Eldredge geloof. Nee, ze zijn geen Cody Jinks of Jamey Johnson, maar voor Nashville begrippen is dit naar mijn mening meer dan behoorlijke country muziek.

Uit je comfort zone stappen staat dus centraal op Sunday Drive. Deze plaat is voor mij een gevalletje uit je comfort zone stappen geweest. Gewend zijn aan outlaw en Texas country, luister ik af en toe vluchtig wat country singles uit Nashville. Eerlijk gezegd blijft niet veel hangen. Toch is er steeds die nieuwsgierigheid of Nashville country iets te bieden heeft wat mij raakt. En met Sunday Drive is het raak. Elegant geproduceerde muziek, intrigerende teksten en de soulvolle stem van Eldredge maken dat Sunday Drive een perfecte toevoeging is aan mijn eerste stappen in Music City of the world Nashville.