Brian Fallon – Local Honey

Brian Fallon - Local Honey album cover

Vandaag een interessant uitstapje naar een wat meer folk en pop gericht album. Brian Fallon van The Gaslight Anthem komt met zijn derde solo plaat genaamd Local Honey. Hij stapt met deze plaat af van zijn rockattitude die zo doordrenkt waren op zijn eerste twee solo platen Painkiller (2016) en Sleepwalkers (2018). Local Honey is een mierzoete folkachtige americana plaat geworden die dit keer een introverte Fallon laat zien.

Het plaatje is compleet. Brian Fallon heeft op dit moment alles onder controle. Een leven met een prachtig huis, een liefdevolle vrouw en een kleine toddler maken dat hij op een roze wolk leeft. Dat is te horen aan derde soloplaat Local Honey. Brian Fallon laat voorlopig zijn rockster dagen van The Gaslight Anthem, en zijn twee eerdere soloplaten achter zich. Het resultaat is Local Honey die volop in het makkelijk gehoor liggende nummers ten gehore brengt. Het is aan de veilige en zoete kant, maar desalniettemin is het zeer genietbaar.

Op Local Honey horen we vooral een introspectieve Fallon. Hij reflecteert bijvoorbeeld op zijn kind op When You’re Ready. Een prachtige ballad met hier en daar zelfs wat pedal steel instrumenten. Dat zijn we niet gewend van de frontman van The Gaslight Anthem, maar het staat hem goed.
Zo reflecteert hij zich ook op zijn eigen demonen. Dat doet hij op 21 Days waar hij zijn rookverslaving vaarwel zegt. Ze zeggen dat het 21 lange dagen zal het duren voordat de verslaving langzaam wegebt. Misschien hebben ze gelijk.

Zoals gezegd laat Brian Fallon zijn rockster dagen achter zich. Local Honey is intiem en ingetogen en laat de luisteraar een inkijkje geven in het simpele en gewone leven die Fallon op dit moment leidt. Het is een album die hij altijd al heeft willen maken zegt hij zelf over Local Honey. Laat dit een voorbode voor de toekomst zijn, want de plaat verveelt allerminst.

Alhoewel ik aangaf dat de pedal steel voorbij komt is dit album naar mijn mening vooral zoete folkpop die onder het Americana genre valt. Maar dat doet uiteindelijk geen afbreuk aan de kwaliteit van Local Honey. Het sleept je van het begin tot eind geïntrigeerd mee. Afsluiter You Have Stolen My Heart laat je met open mond achter. De behoefte om de plaat dan opnieuw op te zetten is dan ook erg groot. Daar kan ik Brian Fallon alleen maar een groot compliment voor geven.

Het is uiteindelijk de ervaring en zijn 40-jarige leeftijd die Local Honey tot zo’n goed album maken. Niet elke artiest kan zo makkelijk schakelen tussen verschillende genres, maar Brian Fallon doet het met gemak en laat een magische en betoverende indruk achter.