The Chicks – Gaslighter

The Chicks - Gaslighter album cover

Wat doe je als je land zich in een crisis bevindt en je bandnaam daarbij letterlijk een negatieve lading over zich heen krijgt? Ondanks dat de Dixie Chicks met hun muziek miljoenen platen hebben verkocht besloten ze toch hun bandnaam te veranderen in The Chicks. De reden zijn de recente ontwikkelingen wat betreft het racisme dat weer in Amerika is opgelaaid. Het woord dixie heeft betrekking tot het Zuiden van Amerika met negatieve associaties bij het volk. Vandaar dat ze Dixie hebben laten vallen en vanaf 2020 door het leven gaan als The Chicks.

Allemaal leuk en aardig maar het gaat tenslotte om het belangrijkste: de muziek. Het heeft even geduurd voordat er een nieuwe plaat was. En met even bedoel ik 14 (!) jaar. De reden voor de lange break heeft te maken met bandleider Natalie Maines. Zij volgde haar hart en besloot om na het laatste album Taking the Long Way (2006) haar gezin de prioriteit te geven. Het perfecte plaatje viel een paar jaar geleden in duigen en haar gezin viel uit elkaar. En daar gaat Gaslighter voornamelijk over.

Het is een echte break-up plaat geworden met Natalie Maines en haar ex-man in de hoofdrol. De andere leden van The Chicks, Martie Maquire (fiddle) en Emily Robison (banjo) heb op Gaslighter dan ook een minimale rol. De productie is gladgestreken door producer Jack Antanoff (Taylor Swift, Lana Del Rey) en is alles behalve een country plaat geworden. Pop voert nu de boventoon.

Hadden The Chicks in hun jongere jaren nog enige invloeden van country in zich. Dat is met Gaslighter dus helemaal verdwenen. En geef ze is ongelijk. Inmiddels wel bekend werden ze in 2003 verguisd doordat Natalie Maines de toenmalige President Bush stevig bekritiseerde. Dit gebeurde allemaal op een concert in Londen. The Chicks kregen door deze uitspraken bij thuiskomst heel Amerika over zich heen met de conservatieve country muziek wereld voorop. Ik vind het dan ook niet heel gek dat The Chicks (voorlopig) klaar zijn met country muziek.

Gaslighter is een figuurlijke middelvinger geworden naar de ex van Natalie Maines en indirect naar country muziek. Zorgt dit voor slechte muziek? Absoluut niet. Als je van pop houdt zit je hier zeker goed. De plaat heeft pakkende melodieën, mooie samenzang tussen de drie dames en teksten waar de ex-man van Maines overduidelijk niet blij mee zal zijn.

Beter gezegd: Gaslighter had veel eerder uitgebracht kunnen worden als de ex-man van Maines dit niet had geprobeerd tegen te houden in de rechtszaal. Uiteindelijk werden The Chicks in het gelijk gesteld en hadden groen licht om de plaat in originele staat uit te brengen.

Gaslighter zal het goed doen bij de trouwe fans, het zal nieuwe fans van het pop genre voor zich winnen, maar de country muziek hebben ze de rug toegekeerd. Wat de toekomst zal brengen? Wie zal het zeggen, maar ik heb het idee dat Natalie Maines en co zich wel prettig voelen bij het popgeluid op Gaslighter. Het is nu afwachten wat de reacties van de muziek luisteraar zal zijn en of The Chicks anno 2020 nog van betekenis kunnen zijn. Desalniettemin heeft de plaat mijn aandacht, alhoewel ik het eerlijk gezegd niet veel zal draaien de komende tijd. Daarvoor is het gewoonweg te veel pop voor mij.