Caitlyn Smith – Supernova (Deluxe)

Caitlyn Smith - Supernova album cover

In maart van dit jaar kwam het tweede album Supernova uit van Caitlyn Smith. Het was een continuïteit van haar Nashville LP debuut Starfire. Een debuut die als een redelijk succes kan worden gezien afgaande op de stream- en verkoopcijfers. Jarenlang heeft Smith gesleuteld aan Starfire, bij Supernova zat er een stuk meer druk achter. Maar ook Supernova staat weer vol van bombastische, grootse en tegelijk intieme liedjes.

Waarom een plaat bespreken die al maanden geleden in maart is uitgekomen? Reden is de deluxe versie van Supernova die in september uitkwam. Maar het is een beetje mosterd na de maaltijd wat betreft deze deluxe. De extraatjes die we hier krijgen is een tweede versie van I Can’t, met samenwerking van Old Dominion, en een cover van Coldplay’s Fix You.

Het voegt naar mijn inziens niet veel toe aan de originele plaat. Desalniettemin blijft Supernova een goede plaat. De stem van Smith is scherp, krachtig en de absolute ster. Ondanks dat Caitlyn Smith is gevallen voor de Nashville charmes is de productie helder en alles behalve dicht geplamuurd. Ze behoudt haar eigen geluid die Starfire al zo deed schijnen. Dat is te prijzen, want het is makkelijk om er een gladde Nashville productie van te maken.

Nee, Supernova heeft absoluut zijn momenten. Het is een rollercoaster van emoties die Caitlyn Smith hier ten tonele brengt. Inmiddels 33 jaar oud, getrouwd, twee kinderen en een huis vraagt ze zich af waar de tijd is gebleven? Dat doet ze op ballad en titelnummer Supernova, één van de mooiste ballads op de plaat. Gezien nummers zoals I Don’t Want to Love You Anymore, Put Me Back Together en Damn You for Breaking My Heart zijn het turbulente jaren geweest voor Smith.

Het is voor artiesten altijd moeilijk om zo kort na een debuut een tweede album uit te brengen. De aanloop vóór een debuut is voor de meeste een stuk langer. Zeker gezien het succes van Starfire zat er veel druk op Supernova. Ondanks dat houdt Caitlyn Smith het fris en catchy. Na een aantal maanden kunnen we ook bij Supernova concluderen dat Smith een succes album te pakken heeft. De reden voor de deluxe versie van vorige maand is misschien om het momentum er nog een beetje in te houden. Best, die twee extra nummers pak ik mee en geniet opnieuw van een prachtplaat.