Hannah White & the Nordic Connections

Hannah White and the Nordic Connections album cover

Een album opnemen in een broodfabriek in het hartje van Bergen, Noorwegen? Dat heeft de Britse Hannah White met de Noorse begeleidingsband the Nordic Connections voor elkaar gekregen. Een plaat die bol staat van de country en americana muziek. Muziek die doet denken aan de jaren 70 van Emmylou Harris, maar ook aan nieuwe country sterren Margo Price en Whitney Rose.

Het zelf getitelde album van Hannah White is niet haar eerste plaat. Ze heeft in het verleden eerdere platen uitgebracht zoals Elephant Eye (2018) en Who’s Side Are You On? (2016). De release van 2020 is de eerste keer met ervaren Noorse begeleidingsband the Nordic Connections. Het is absoluut te horen aan de muzikale inkleuring van de nummers. De pedal steel, banjo, piano en gitaren zijn gemakkelijk hoorbaar en overtuigen direct. Het laat je even denken dat dit een Amerikaanse productie is. Niets is minder waar. Het blijkt maar weer dat Europa zijn steentje meer dan behoorlijk bijdraagt aan country muziek.

De productie komt op rekening van ervaren Noorse producer HP Gundersen. Samen met the Nordic Connections en Hannah White presenteren ze een allemachtig mooi album. De stem van Hannah White kan aan de ene kant erg robuust overkomen. Aan de andere kant biedt het ook enige troost en gevoeligheid. Het kenmerkt maar weer dat dit een divers album is die op alle vlakken uitblinkt.

Pay Me a Compliment is zo’n nummer die de gevoeligheid bloot legt van Hannah White. Een prachtige ballad die imponeert. Het heeft bijna een gospelachtige sfeertje waarbij je helemaal tot rust komt. Opener Never Get Along en When You’re Not Around zijn duidelijk de prijsnummers van deze plaat. Ze laten de begeleidingsband the Nordic Connections extra schijnen. Gotta Work Harder heeft een lekkere bluesy swung en maakt het een dansbaar nummer. Het is overigens heel mooi om te zien hoe the Nordic Connections de verschillende instrumenten uitstekend beheersen.

Deze plaat is broodnodig in het country arme Europa. Voor nu domineren de Amerikaanse country musici in Europa. Met Hannah White, Robert Vincent, Suzie Candell en onze eigen Nederlandse Mercy John zijn er genoeg toekomstperspectieven. Het zijn deze artiesten die hoop inboezemen voor een rijke Europese country cultuur.

Hannah White & the Nordic Connections kan zomaar een album zijn die hoog in de eindejaarlijstjes kan gaan scoren. Het heeft alles wat country muziek zo goed maakt. Pedal steel, banjo, gitaren en Hannah White in topvorm met een stem die diep gaat, maar ook troost biedt. Ingrediënten die het tot een ijzersterk album maakt. Hopelijk is de samenwerking met the Nordic Connections goed bevallen voor Hannah White, want deze Noorse groep is duidelijk van toegevoegde waarde. Het maakt dat dit voor mij één van de smaakmakers van 2020 is.