Hellbound Glory – Pure Scum

Hellbound Glory - Pure Scum album cover

Hellbound Glory is artiest Leroy Virgil uit Reno, Nevada. Op Pure Scum hoor je voornamelijk country rock met mooie honkytonk verhalen die zich in de zilveren staat afspelen. Lees vooral verder als je van outlaw artiesten houdt zoals Cody Jinks, Whitey Morgan en The White Buffalo. Hellbound Glory mag absoluut aan dit rijtje worden toegevoegd.

Want dat is Hellbound Glory, outlaw op zijn best. Niet conformerend aan hokjes, maar zijn eigen plan trekken. Vandaar dat hij misschien niet zo bekend is buiten de staat Nevada, maar dit is prima muziek om de dag mee door te komen. Leroy Virgil maakt onder de naam Hellbound Glory sinds 2008 muziek toen zijn debuut Scumbag Country uitkwam. Sindsdien heeft hij een aantal platen uitgebracht waarvan Pure Scum zijn laatste worp is.

Pure Scum is geproduceerd door Shooter Jennings. Shooter Jennings is de laatste tijd productief bezig, want met de dit jaar verschenen albums van The White Buffalo en Jaime Wyatt heeft hij ook met Pure Scum een prima album geproduceerd. Het rauwe van de beginperiode van Hellbound Glory is er een beetje vanaf, maar dit kan nog steeds als outlaw / alternatieve country worden gekenmerkt.

Op Dial 911 bevindt Leroy zich in een lastige situatie en vraag hij zijn meisje om 911 te bellen. Reden voor deze benauwde situatie is dat zij hem heeft neergestoken. Een huwelijk die uiteindelijk na zes maanden op deze manier eindigt. Een honky tonk nummer die ideaal geschikt is voor op een zaterdagavond in de bar. Ondanks de serieuze tekst grappig gebracht, leuke melodie en een prima nummer.

Het nummer Hank Williams Lifestyle past ook weer perfect in een honky tonk bar. Leroy Virgil is in het echte leven niet vies van een beetje drank en drugs. Zo zingt hij dat de levensstijl die hij nu leidt een wrak van hem maakt. Zoiets wat Hank Williams dus deed vroeger.

Someone to Use is wat serieuzer van toon en speelt zich nogmaals af in een bar. Verlangend naar een liefde vindt Leroy het niet erg om gebruikt te worden zolang dat anderzijds ook niet het geval is. Mooi nummer waarvan ik vind dat dit album net dat beetje extra swung geeft.

Pure Scum is een prima album geworden door outlaw Leroy Virgil c.q. Hellbound Glory. Ik kende hem tot voor kort nog niet, maar het is een prettige eerste kennismaking geworden. Outlaw country, alternative country, honky tonk, noem het wat je wil, maar kwaliteit is het zeker. Shooter Jennings heeft het album op zo’n manier geproduceerd dat je de professionaliteit aan alles merkt. Pure Scum zal geen extreme hit worden in Amerika of daarbuiten, maar voor de fijnproevers van het genre is dit zeker het aanraden waard.