Charley Crockett – Welcome to Hard Times

Charley Crockett - Welcome to Hard Times album cover

“I wanted to make an album that would change the entire conversation about country music”. Dat staat in het groot in het boekje dat bij de nieuwe plaat Welcome to Hard Times van Charley Crockett komt. Een gedurfde uitspraak die tegenwoordig moeilijk kan worden waargemaakt. Dat doet Crockett met deze plaat dan ook niet. Maar niets dan lof over hoe hij de muziek heeft ingekleurd en doet verlangen naar oude tijden.

Crockett komt van ver. Hij was in een vorig leven crimineel en heeft recent een hartoperatie ondergaan die zijn leven redde. Zijn criminele verleden en hartoperatie worden niet vergeten door Crockett en hij verwerkt het in de muziek. Muziek is bij veel artiesten een middel geweest om op het juiste pad te blijven. Kijk naar Johnny Cash, Merle Haggard en George Jones, maar ook naar Ruston Kelly. Crockett lijkt dat ook te kunnen kijkend naar de productiviteit en kwaliteit van albums.

Het is moeilijk om een heldere definitie te geven aan de muziek van Crockett. Eclectisch doet het zeker aan en vindt zijn meeste inspiratie in de Nashville en Bakersfield Sound. Welcome to Hard Times is authentiek en je waant je helemaal terug naar die oude country jaren van de jaren 60.

De plaat is geproduceerd door Mark Neill (The Black Keys). Dan Auerbach, frontman van The Black Keys speelt mee op het nummer Don’t Cry. Daarnaast heeft Crockett andere muziekvrienden uitgenodigd zoals Vincent Neil Emerson en Dallas Burrow. Deze samenwerkingen zijn nog maar een tipje van de ijsberg, want er is nog een hele lijst van musici op te noemen. Desalniettemin zorgt de verscheidenheid van musici voor een divers en rijk album.

Ik moet zeggen dat Crockett de beste nummers aan de start heeft staan. Titelnummer en opener Welcome to Hard Times hakt er gelijk in. Zo open je een klassieke country plaat. En opvolgend Run Horse Run heeft een donkere spaghetti western feel. Alhoewel het hele album opgenomen is vóór de wereldwijde pandemie is het wat dat betreft erg actueel en snijdt onderwerpen aan waar het Amerikaanse volk nu mee worstelt.

Crockett is een artiest die veel liefde heeft voor country muziek. Dat zie je aan al zijn platen. Hij is erg productief de laatste jaren, maar dat betekent gelukkig niet dat dat ten koste gaat van de kwaliteit. Integendeel: Welcome to Hard Times is een prima plaat geworden die gehoord mag worden. Als dit soort country muziek op de radio zou gedraaid worden zou het direct de publiciteit krijgen die het verdient. Maar iedereen weet dat (Amerikaanse) radiostations niet zo happig zijn op dit soort country muziek. Heel spijtig want Charley Crockett is een blijvertje en imponeert opnieuw met Welcome to Hard Times.