Courtney Marie Andrews – Old Flowers

Courtney Marie Andrews - Old Flowers album cover

Recentelijk zagen we de break-up van Natalie Maines op de nieuwe The Chicks album Gaslighter. De songteksten op dat album waren erg uitgesproken, net als Natalie Maines zelf. Courtney Marie Andrews is van een heel ander niveau. Haar nieuwe album Old Flowers heeft ook het break-up thema, maar is veel meer ingetogen en bedroefd.

In tegenstelling tot Andrew’s album May Your Kindness Remain uit 2018 houdt ze op Old Flowers de muziek klein. De productie is gedaan door Andrew Sarlo (Big Thief, Bon Iver) en er wordt gebruik gemaakt van subtiele geluiden en ligt de nadruk op details. Soms hoor je lichte percussies en pedal steel op de achtergrond, maar vooral de zoete stem van Andrews is hier de uitblinker. Dit maakt Old Flowers warm en liefelijk. Andrews verlaat hiermee het country genre en exploreert meer richting Americana muziek.

Door de less is more benadering zijn er maar twee andere musici betrokken bij Old Flowers. Dat zijn Matthew Davidson (gitaar en piano) en Big Thief’s James Krivchenia (drums en percussie). Zoals gezegd, het zit hem in de details. Daarin zijn deze twee muzikanten zeker van meerwaarden.

Het gebroken hart van Andrews was het resultaat van een relatie die na negen jaar eindigde met haar ex-vriend. Dit is het centrale thema op Old Flowers. Hoe ga je om met zo’n break-up? En voel je nog steeds wat voor diegene? Negen jaar is een lange tijd om met iemand te spenderen. Maar Andrews rijst ook de vraag hoe alleen te zijn na zo’n periode. Al deze problemen komen tot elkaar op Old Flowers.

Old Flowers is muzikaal gezien aan de ene kant huiverig, maar aan de andere kant zacht. Je voelt het gebroken hart van Andrews en het hele proces wat ze doorgaat. Het break-up thema is erg verenigbaar met de sobere muzikale inkleuring. Je zou Old Flowers kunnen interpreteren als saai, maar meerdere luisterbeurten doen wonderen en daarmee ontvouwen zich steeds meer details. De aanhouder wint en zal rijkelijk worden beloond met één van de beste albums van het jaar.