Craig Gerdes – Tough As Nails

Craig Gerdes - Tough As Nails album cover

Het zijn fantastische muziekjaren voor de country liefhebber. Door de opleving van de afgelopen jaren is er een rijke country muziekcultuur ontstaan. En dat geldt op alle vlakken. Zo zijn er nieuwe helden opgestaan zoals Jason Isbell, Chris Stapleton en Sturgill Simpson. Zij brengen een frisse wind met muziek resonerend naar het verleden. Maar ook geven zij een hedendaagse twist aan de muziek die geheel met deze tijd mee kan.

Jason Isbell en Sturgill Simpson zijn intussen zeer succesvolle mainstream artiesten geworden. De country invloeden worden per album minder, zijn zelfs helemaal verdwenen en ze volgen hun eigen weg. Er zijn ook artiesten die het country genre trouw blijven. Turnpike Troubadours, Sam Outlaw en Whiskey Meyers zijn namen die mij nu te binnen schieten, die het countrygenre goed vertegenwoordigen.

Daarnaast heeft het country genre vele aftakkingen en subgenres. Zo heeft outlaw country de laatste decennia serieus zijn herintreden genomen. Aan het front van het hedendaagse outlaw country genre staan Cody Jinks, Whitey Morgan and the 78’s en Jamey Johnson. Zij bepalen hun eigen richting in het muzieklandschap zonder restricties van een platenlabel. Desalniettemin blijven ze de country muziek trouw als het aankomt op de inkleuring van de muziek en lyrics. Country liefhebbers waarderen deze aanpak gezien de alsmaar stijgende populariteit van deze artiesten.

Er zien steeds meer artiesten die mogelijkheden zien in deze vooralsnog niche markt. Eén van deze artiesten is Craig Gerdes uit Pattonsburg, Missouri. In 2018 bracht hij zijn debuutalbum Smokin’, Drinkin’ and Gamblin’ uit die in alle facetten outlaw country uitstraalden. Dit jaar is hij terug met zijn tweede plaat Tough As Nails.

Gelijk vanaf het begin van de nieuwe plaat vliegen de pedal steels, zware gitaren en drums je om de oren. Het heeft veel weg van de eerdere genoemde namen Cody Jinks en Whitey Morgan and the 78s. Alhoewel ik vind dat Cody Jinks van een buitencategorie is doet Craig Gerdes het met Tough As Nails niet onaardig. Het heeft alles wat outlaw country zo goed maakt en brengt net dat beetje extra.

De band bestaande uit gitarist Jake Baxter, bassist Britton Wood en drummer Randy Noy zijn goed op elkaar ingespeeld en schudden de één na andere top nummer uit de mauwen. De productie is gedaan door David Beeman en Tough as Nails galmt mede door hem scherp en doeltreffend door je luidsprekers. De hele plaat voelt af. Wat dat betreft zit het met de kwaliteit van deze plaat wel goed.

Tough As Nails is een plaat geworden bij uitstek voor de bars en honky tonks. Het heeft een up-tempo country beat en lyrics die relateerbaar zijn voor het gewone volk. Maar de muziek van Craig Gerdes is vooral bedoeld om plezier mee te hebben waar dan ook. Dat is uiteindelijk waar het bij country muziek toch allemaal om draait. Gerdes is een relatieve nieuwkomer op outlaw country gebied, maar als hij platen zoals Tough As Nails uitbrengt voorzie ik een grote toekomst voor hem.