Gabe Lee – Honky Tonk Hell

Gabe Lee - Honky Tonk Hell album cover

Je hoort heel vaak artiesten die van verschillende delen uit Amerika naar Nashville trekken om het te maken. Vaak genoeg zijn de Nashville artiesten niet Nashville-native. Hoe anders is dat bij Gabe Lee. Geboren en getogen in Nashville, Tennessee en muziek met de paplepel ingegoten gekregen. Hoe verwonderlijk is het dan ook dat Gabe Lee countrymuziek maakt dat doet verlangen naar vroegere tijden. En juist niet het soort countrymuziek dat tegenwoordig heel bekend is en eigenlijk weinig met countrymuziek an sich te maken heeft.

Zijn nieuwste album Honky Tonk Hell doet zijn naam eer aan. Het album staat vol met honky tonk nummers zoals het titelnummer en Susannah. Maar ook bloedmooie schone liedjes zoals Emmylou en Piece of Your Heart. De teksten op Honky Tonk Hell zijn uit het leven van Gabe Lee gegrepen en zijn countrymuziek waardig. Hartenzeer en verder gaan met het leven op eerdere genoemde Emmylou, maar ook luchtigere onderwerpen komen aan bod. Zoals op All Dogs Go to Heaven, waarin Lee zijn leven met zijn hondje als onderwerp centraal stelt.

Met een stem zoals die van Bob Dylan blinkt Lee ook op dit punt uit. Er zit een rasp op zijn stem wat net dat extra rauwe randje aan de muziek meegeeft. Samen met deze uitblinkende stem en een rits van prachtige instrumentatie maakt Gabe Lee van Honky Tonk Hell voor mij een van de verrassingen van 2020.

Niet te vergeten dat Lee pas een jaar geleden zijn debuut Farmland uitbracht. Daar zaten nog wat oneffenheden in, maar met Honky Tonk Hell is dat helemaal gladgestreken. Het is een album geworden van hoop, liefde en een boodschap dat in welke situatie je ook zit het goed komt. Positiviteit is een van de andere sleutelwoorden van deze plaat en die zijn voor veel mensen hard nodig in deze tijd.

Gabe Lee mag dan nog een onbekende artiest zijn binnen countrymuziek. Met Honky Tonk Hell doet hij een serieuze gooi naar bekendheid en roem. Met Nashville als zijn achtertuin en genoeg middelen achter de hand heeft Lee een prachtige toekomst voor zich. Je merkt het al een beetje aan de streaming cijfers dat Lee wordt opgepikt door countrymuziek fans.

Dat zorgt er hoop ik voor dat hij doorgaat met het uitbrengen van nieuwe platen. Dit is een groot talent die gehoord mag worden. Ik kan niet anders zeggen dat hij met Farmland en Honky Tonk Hell de fundamenten heeft gelegd voor meer van dit soort albums. Er zit absoluut meer in deze artiest en tot die tijd blijf ik de hoop en positiviteit van Honky Tonk Hell en zijn debuut koesteren.