India Ramey – Shallow Graves

India Ramey - Shallow Graves album cover

Met de eerste klanken waarmee het nieuwe album van India Ramey begint waan je je even in een country en western setting. Het is ongetwijfeld de bedoeling van India Ramey geweest. Shallow Graves is een album geworden dat gericht is op hoop, maar ook op de leugenaars en leiders die haar thuisland Amerika dragen. Zelf noemt ze de plaat een post-apocalyptic western.

India Ramey is opgegroeid in Georgia en werkte voor haar debuut Snake Handler als advocaat. Maar ze heeft al sinds haar kindertijd een passie voor muziek. Alhoewel haar baan als advocaat goed betaald werd streefde ze toch haar passie achterna. Ze begon met het combineren van haar full-time job en optreden in de avonden. Uiteindelijk koos ze er voor om vol te gaan voor de muziek.

Shallow Graves is Ramey haar tweede plaat na het met goede kritieken ontvangen Snake Handler. Opnieuw geproduceerd door Mark Petaccia (Jason Isbell, Whiskey Myers, Kacey Musgraves) in de Nashville’s House of Blues Studios. De ervaring van Petaccia is te horen, want de plaat klinkt gestroomlijnd, fijn en vol met details.

Naast Petaccia kreeg Ramey voor Shallow Graves de hulp van muzikanten en broers Will, Carson en Cheyenne Medders. Zij zorgden voor de instrumentatie en de plaat is daardoor kwalitatief een hoogstandje geworden. De subtiele accenten van fiddle, gitaren en pedal steel zijn een lust voor het oor.

Dat India Ramey haar klassiekers kent bewijst ze met haar cover van Hank Williams’s Angel of Death. Het is de afsluiter van Shallow Graves en ze doet hiermee de outlaw country ster van de jaren 40 een eer aan. Het nummers past perfect als afsluiter van de plaat en voegt net dat extra country en western toe.

Maar ook nummers als titelnummer en opener Shallow Graves, Montgomery Behind Me en Keep Hope Alive doen positief van zich spreken. Tekstueel gezien haalt ze verschillende onderwerpen aan zoals corruptie en hypocrisie. Maar vooral de muzikale omlijsting van de al eerdere genoemde country en western setting is hier de prijswinnaar. Samen met de stem die overigens doet denken aan Nikki Lane blinkt Shallow Graves uit.

Shallow Graves is een plaat die doet teruggrijpen naar het verleden. Een verleden met het wilde Westen, cowboys en whiskey drinkende outlaws. De plaat doet je rond de 30 minuten even weg dromen naar deze verheerlijkte beelden van country en western en zorgt uiteindelijk dat je meer wilt.

De muziekstijl van India Ramey is een niche waar artiesten zoals Nikki Lane, Whitney Rose en Sarah Shook overheersen. India Ramey doet met Shallow Graves duidelijk stappen om haar eigen plekje in deze markt te vinden. Met ervaren muzikanten en producers bij de hand is Shallow Graves een plaat geworden die een duidelijke identiteit heeft en haar plek wel vindt. Het is nu alleen nog wachten totdat de fijnproever het oppakt. Een kwestie van tijd lijkt mij.