Justin Wells – The United State

Justin Wells - The United State album cover

Justin Wells breekt definitief los met zijn verleden als frontman van de band Fifth on the Floor. The United State is zijn tweede soloplaat en spreekt onderwerpen aan zoals liefde, leed en onafhankelijkheid. Dit allemaal verpakt in fijne liedjes die outlaw country aandoen.

Opgegroeid in het zuiden van Amerika in Kentucky verachtte Wells al in zijn jeugd de mainstream Nashvill country. Zijn voorkeur ging uit naar artiesten zoals Pink Floyd en Guns ‘N Roses. Na onsuccesvol geprobeerd een band op te zetten in Cynthiana, Kentucky verhuisde Wells naar Lexington. Daar slaagde hij met de band Fifth on the Floor een paar succesvolle cult country platen uit te brengen.

Het zorgden voor samenwerkingen met artiesten zoals Jason Isbell, Chris Stapleton en Sturgill Simpson. Het uit elkaar gaan van de band kwam bij Wells dan ook hard aan. In 2016 kwam hij met veel kracht terug met het soloalbum Dawn in the Distance. Een album die redelijk positief werd ontvangen door country critici.

4 jaar later is daar het nieuwe album The United State. Het album exploreert verschillende invalshoeken zoals liefde, onafhankelijkheid en tegenslag. Zo is er het omgaan met tegenslag in het begin van It’ll All Work Out. Wells draait het in het refrein gelijk om naar positiviteit. Een broodnodige boodschap in deze barre tijden van de Corona crisis. Het is een van de beste tracks op The United State met duidelijke teksten en een lekkere outlaw country feel.

Justin Wells brengt met zijn introspectieve teksten zijn gevoelens en gedachten over naar de luisteraar. Het is vooral vrij poëtisch en heel persoonlijk en de muzikale omlijsting van The United State is wat hier betreft het meest doeltreffend. Met behulp van muzikanten zoals Laur Joamets (Sturgill Simpson) en Alex Muñoz (Margo Price, Nikki Lane) heeft Wells hier een uitstekende geproduceerde country plaat neergezet.

Beter gezegd een outlaw country plaat. De rauwe stem van Wells pas perfect bij het genre en ook de muzikale omlijsting past perfect binnen het plaatje. The United State luistert lekker weg. Justin Wells doet overigens geen concessies en behoudt een geheel eigen stijl. Het is een stijl die het best past binnen de outlaw country, maar dat betekent niet dat het een exacte kopie is van andere outlaw artiesten zoals Cody Jinks of Whitey Morgan.

Met The United State heeft Justin Wells zijn naam stevig verankerd binnen country muziek. Het doet alles goed en Wells zorgt met deze nieuwe set nummers dat hij genoeg te bieden heeft aan de luisteraar. Het is nu afwachten wanneer hij zijn nieuwe album ten gehore kan brengen aan het publiek, want ik denk dat zijn muziek ook live goed tot zijn recht komt. Desalniettemin prima plaat.