Jason Ringenberg – Rhinestoned

Jason Ringenberg - Rhinestoned album cover

Het is een ongeschreven regel binnen de country muziek dat niet iedereen zich zomaar een hillbilly mag noemen. Vroeger had je artiesten zoals Jimmie Rodgers, Hank Williams en later Waylon Jennings en Willie Nelson die de naam hillbilly met trots droegen. Nu is de term hillbilly wat in de vergetelheid geraakt, maar bij sommige country artiesten kan je er tegenwoordig niet omheen. Na het luisteren van Rhinestoned van Jason Ringenberg is mijn conclusie dat dit soort muziek duidelijk een hillbilly vibe over zich heeft.

Voor wie niet bekend is met de term hillbilly: het werd vroeger veel gebruikt voor mensen die laag opgeleid waren en voornamelijk uit het zuiden van Amerika kwamen. Het heeft altijd min of meer een negatieve lading gehad, maar diegene die hillbilly’s werden genoemd waren er trots op.

Die hillbilly vibe krijg je op Rhinestoned met nummers zoals Nashville Without Rhinestones en Stoned on Rhinestones. Deze nummers stellen de huidige staat Nashville aan de kaak, de plek waar Jason Ringenberg overigens woont. Het wordt allemaal losjes gebracht zonder veel poespas. Rhinestoned is dan ook een erg toegankelijk en luchtig album geworden. Country is duidelijk het voornaamste genre wat je op Rhinestoned terug hoort, maar ook invloeden van rockabilly en blues laten van zich horen.

Jason Ringenberg heeft bewust voor een country geluid gekozen en heeft daarmee ook verschillende oude country liedjes uit verschillende decennia opgenomen. We gaan op The Storms are on the Ocean helemaal terug naar de jaren 20 van vorige eeuw. Dit nummer is van the Carter Family. Natuurlijk is You Win Again van country legende Hank Williams. Time Warp is van The Ozark Mountain Daredevils. Tot slot is Christ the Lord Is Risen Today een Paas psalm uit de 19e eeuw.

Het is wel duidelijk dat Jason Ringenberg zijn klassiekers kent. Op Rhinestoned komt dit allemaal vlekkeloos samen en vult ieder nummer elkaar goed aan. In eerste instantie was het helemaal niet het plan van Jason Ringenberg om een nieuwe plaat op te nemen. Zoals inmiddels bekend kreeg ook Ringenberg genoeg tijd om handen om zijn creativiteit te ontplooien.

Samen met een select groepje nam hij Rhinestoned op en is het een behoorlijk goede plaat geworden. Mijn voorkeur gaat uit naar de covers van The Carter Family en Hank Williams. Je hoort en ziet tegenwoordig weinig artiesten nog teruggrijpen naar oude klassieke country platen. Wat dat betreft heeft Jason Ringenberg die oude country snik in zich en het zal mij niets verbazen dat hij veel oude country platen afspeelt in zijn vrije tijd.

Uiteindelijk is Rhinestoned een prima country plaat geworden. Ondanks dat Jason Ringenberg in Nashville woont behoudt hij vooral een rauw geluid. Hij ontwijkt de mierzoete country pop van Music Row en ik kan dat alleen maar waarderen. Het stemgeluid van Ringenberg zou daarnaast ook helemaal niet passen binnen Music Row. Die is een beetje klungelig in de positieve zin van het woord.

Desalniettemin is Rhinestoned een aanrader voor iedereen die van klassieke country houdt. Daar is geen twijfel over mogelijk. (Courageous Chicken Music)