Jon Pardi – Heartache Medication (Deluxe Version)

Jon Pardi - Heartache Medication Deluxe Version album cover

Jon Pardi is een grote op country gebied. Dat had ik niet goed door ten tijde van zijn plaat California Sunrise, maar nu ik zijn derde plaat Heartache Medication een aantal keer heb gehoord begrijp ik het volkomen. Deze man weet de juiste balans te vinden met het gebruik van old age instrumenten zoals de fiddle, mandoline en pedal steel en teksten die de mainstream aanspreken.

Het is juist deze balans die het label country absoluut verdient. Alhoewel Jon Pardi hier de grote ster is mogen producers Ryan Gore (Kacey Musgraves, Brothers Osborne) en Bart Butler (producer van California Sunrise) niet vergeten worden. Er gebeurt van alles op deze plaat. Maar vooral het belangrijkste is dat het album niet plat geproduceerd is. Je hoort duidelijk het instrumentatie gebruik die rijk en divers gebruikt wordt. En bovenal op de juiste momenten.

De teksten zijn vrij open, makkelijk op te nemen en lekker los. Ik kan na het luisteren van Heartache Medication de drankenkast van Jon Pardi inmiddels raden en ook zijn liefdesleven zal geen geheim meer zijn. Maar het gaat vooral om de muziek. Ondanks dat mijn voorkeur uitgaat naar alternatieve country ga ik makkelijk mee om toe te geven dat Pardi een uitstekende country plaat heeft gemaakt.

Het is moeilijk om nummers hier uit te lichten. Als het moet ga ik voor de tearjerker ballads zoals single Ain’t Always the Cowboy, Don’t Blame It On Whiskey (ft. Lauren Alaina) en Love Her Like She’s Leaving. Het is meer een persoonlijke keuze, want als je van honky tonk stampers houdt zit je hier ook goed. Titelnummer Heartache Medication, Tied One On en Starlight laten je helemaal meenemen naar één van de vele bars die Music Row rijk is.

Pardi is op Heartache Medication zijn oude helden niet vergeten. En dat doet mij altijd goed, artiesten die onthouden met wie country muziek eigenlijk begonnen is. Zo komen op Call Me Country legendes zoals Hank Williams, Merle Haggard, Waylon Jennings en Willie Nelson langs. Een prachtige ode aan de artiesten die in principe de fundamenten van country muziek hebben gelegd.

Maar in al mijn enthousiasme vergeet ik te vertellen dat het hier gaat om een deluxe versie. 2 nieuwe nummers en een bewerkt nummer van Ain’t Always the Cowboy. Niet heel bijzonder wat mij betreft, maar mooi meegenomen. Jon Pardi bewijst met Heartache Medication dat het makkelijk mee kan doen met de Eredivisie van Nashville country artiesten zonder authenticiteit te verliezen. En zoek je medicijnen voor een gebroken hart? Luister en geniet van deze plaat, dan komt het wel goed.