Karen Jonas – The Southwest Sky and Other Dreams

Karen Jonas - The Southwest Sky and Other Dreams album cover

Karen Jonas is een kei in het verhalen vertellen verpakt in zoete Americana liedjes. Dat deed ze al op voorgaande albums zoals Butter (2018), maar met haar nieuwe plaat The Southwest Sky and Other Dreams doet ze een stap verder. Het betekent niet een hele andere koers qua geluid, maar de verhalen die ze ons voorschotelt zijn meer kleurrijk en beeldend dan ooit.

Maar eerst over Karen Jonas zelf. Ze heeft sinds haar debuutalbum Oklahoma Lottery in 2014 ontzettend veel opgetreden. Een echte muziek troubadour met bekende namen zoals Dale Watson en Amanda Shires die haar vergezelden op het podium. Recentelijk is haar populariteit aanzienlijk gestegen met een optreden als showcase artiest op SXSW en genomineerd als beste country / Americana artiest bij de Washington Area Music Awards.

Dat Karen Jonas inmiddels een gevestigde naam is in de country muziek is wel duidelijk. Voor The Southwest Sky and Other Dreams bracht ze producer EP Jackson in beeld. Samen hebben ze een prachtige plaat geproduceerd die ook dit keer de kwaliteit van Jonas toont.

Het album staat bol van de beeldende creativiteit van Jonas. Ze verplaatst zich makkelijk van een bowlingzaal naar warme woestijnen. Maar net zo goed blijft ze thuis met zwarte weduwe spinnen in de achtertuin en afwas in de keuken. Het klinkt misschien absurd, maar Jonas voert je helemaal mee in haar belevingswereld. En dat op een unieke manier waar ze inmiddels zo bekend om staat.

Wat betreft de muzikale inkleuring is het een speels en rijk album geworden. Op uptempo Be Sweet to Me doet ze een heuse Elvis imitatie, maar echte uitblinker van het album is nummer Maybe You’d Hear Me Then. Een ballad met Tom Hnatow nadrukkelijk aanwezig op de pedal steel. Maar ook de warme stem van Jonas mag niet vergeten worden. Je wordt er blij van en maakt dat dit een belangrijk onderdeel is van het album.

De gouden combinatie van verhalen, instrumentatie en vocals maken dat Karen Jonas een werkelijk waar prachtig album heeft afgeleverd. Na inmiddels een paar albums onderweg te zijn vloeit de creativiteit nog steeds rijkelijk. De liefde die ze heeft voor de muziek reflecteert zich in alle facetten op deze plaat. Laat je verliezen in dit prachtige album, geniet en als het afgelopen is zet ‘m nog een keer op. Zo goed is het.