Reckless Kelly – American Jackpot / American Girls

Reckless Kelly - American Jackpot / American Girls album cover

Reckless Kelly gaat al zo’n twee decennia mee en is onderhand ingeburgerd in de (Texaanse) country muziek. Dit jaar is het nieuwe dubbel album American Jackpot / American Girls verschenen en is misschien wel één van de verrassingen van 2020.

Bij veel muzikanten merk je dat na de eerste albums de inspiratie wegebt. Om een voorbeeld te geven: de vijfde plaat van John Moreland, LP5. Niet slecht, maar niet te vergelijken met eerdere albums In the Throes en High on Tulsa Heat. Reckless Kelly heeft hier echter geen problemen mee, want de tiende (!) plaat American Jackpot / American Girls staat bol van inspirerende nummers.

Een dubbel album vraagt natuurlijk altijd vraagtekens op. Zijn er niet veel opgevulde nummers die het album volledig maken maar zonder enige toegevoegde waarde? Een recent voorbeeld is het dubbel album van Miranda Lambert, The Weight of These Wing. Ik kom er niet doorheen terwijl daar toch wel een paar interessante nummers op staan. American Jackpot / American Girls daarentegen blijft over de gehele speelduur meer dan interessant.

American Jackpot / American Girls is mijn eerste kennismaking met Reckless Kelly. De band maakt country rock en komt uit Austin, Texas. Cody en Willy Braun zijn de oprichters en het gezicht van de band. Ze gaan nu al heel wat jaartjes mee en zijn een begrip in Amerika. Reckless Kelly valt qua muziek te vergelijken met Randy Rogers Band. Country rock van het hoogste niveau en onafhankelijk in hun doen en laten. Ze conformeren zich aan niemand.

American Jackpot / American Girls is niet heel verrassend qua muzikale inkleuring. Gitaren, fiddle, drums, pedal steels, je kent het wel. Dat is niet iets om voor te schamen, want het voelt authentiek genoeg aan. De kwaliteit druipt er van af. Nummers zoals het heerlijke Lonesome on My Own, rocker Company of Kings, Thinkin’ ‘Bout You All Night en Don’t Give Up on Love zijn vier hoogtepunten en waar ik de rest mee kort doe. Zoals eerder gezegd, mooie effectieve instrumentatie en een herkenbare country stem maakt dit album voor mij één van de verrassingen van 2020. Klopt, American Jackpot / American Girls tikt bijna de één uur en vijftien minuten aan, maar die zit je zo uit. Het blijft boeiend en dat is knap van een band die al zo’n lange tijd meegaat.

Laat je niet afschrikken van de lange speelduur. Het blijft tot de laatste minuut interessant en na het laatste nummer wil je meer Reckless Kelly. Goed nieuws, er valt nog genoeg te ontdekken van deze band, want ze hebben genoeg platen uitgebracht om deze donkere dagen mee door te komen.