Joshua Ray Walker – Glad You Made It

Joshua Ray Walker - Glad You Made It album cover

Joshua Ray Walker is een relatief onbekende naam binnen de country wereld. Met zijn debuut Wish You Were Here uit 2019 genereerde hij al redelijk wat bekendheid. Een snelle opvolger was het logische vervolg. Deze maand kwam Glad You Made It uit en horen we een artiest die comfortabel en met jarenlange ervaring zijn muziek overbrengt aan de luisteraar.

Alhoewel Joshua Ray Walker relatief onbekend is treedt hij al zo’n tien jaar op in honky tonks en beer joints in en rondom de staat Texas. Het is dan ook verwonderlijk dat het zo lang heeft geduurd totdat hij overging tot het opnemen van muziek. Het had wat mij betreft veel eerder gemogen want zowel Wish You Were Here als Glad You Made It kunnen makkelijk toegevoegd worden aan de meest prestigieuze platen uit de hedendaagse Texas country muziek scene.

Wish You Were Here was nog een echte country plaat, maar met Glad You Made It verbreedt Joshua Ray Walker zijn horizon. Zo heeft Glad You Made It enige rock invloeden. Het is overall gezien een country plaat geworden, maar nummers zoals Cupboard en vooral afsluiter D.B. Cooper laten een rockende Walker zien.

Wil je country horen? Dan is opener Voices een goed startpunt. Een nummer gedreven op pedal steel met teksten over zelfmoord gedachtes en depressies waar Walker regelmatig mee worstelt. Niet een heel opbeurende start, maar dat maakt de muziek en bijbehorende instrumentatie meer dan goed. Loving Country is één en al country en opent zelfs met een yodel. Echo’s van Dwight Yoakam zijn gedurende de hele plaat te horen en hebben volgens Joshua Ray Walker grote invloed gehad op zijn zang en muziek.

Glad You Made It is opgenomen in Texas, maar verrassend genoeg ook in Nashville. Samen met producer John Pedigo is de plaat tot stand gekomen. Ze huurden een woning in music city waar ze vrienden en ervaren muzikanten uitnodigden om het album vorm te geven en uiteindelijk op te nemen. Muzikanten zoals pedal steel gitarist Adam Kurtz en vocalist Mallory Eagle liepen het huis plat. De gezelligheid en het samenzijn heeft zonder meer zijn invloed gehad op Glad You Made It.

Joshua Ray Walker heeft met Glad You Made It het altijd moeilijke tweede plaat syndroom weten te overwinnen. Het is een plaat geworden waar Walker trots op kan zijn. De muziek heeft alles wat je van een country plaat mag verwachten. De teksten zijn soms wat deprimerend, maar óók dat hoort bij country muziek. De muziek is in ieder geval alles behalve neerslachtig. Af en toe is het heerlijk om weg te dromen bij de muziek en niet al te veel na te denken. Glad You Made It doet dat beslist.