Juliet McConkey – Disappearing Girl

Juliet McConkey - Disappearing Girl album cover

Geboren en getogen in de Blue Ridge Mountains van Virginia brengt nieuwkomer Juliet McConkey een aangename country folk plaat genaamd Disappearing Girl. Een plaat die ontroert en intrigeert, maar bovenal de potentie laat zien van McConkey. Inmiddels heeft ze Virginia verlaten en maakt ze naam in de Texas country scene.

Toen ik hoorde dat McConkey in Texas was neergestreken was mijn indruk gelijk gewekt. Ze heeft na wat onderzoek inmiddels redelijk wat vrienden gemaakt in de Lone Star state. Ze heeft in het voorprogramma gestaan van Texas sterren Jamie Lin Wilson, LeAnn Rimes en Jaime Wyatt. Daarnaast heeft ze meegespeeld op het nieuwe album van James Steinle en een deel van het art design van Disappearing Girl is gemaakt door muziek artiest Chris King.

Disappearing Girl is dus het debuutalbum van Julie McConkey. De plaat is geproduceerd door Scott Davis, opgenomen in Houston en de nummers zijn geschreven door McConkey zelf. Het resultaat is een mooie, zachte en intieme plaat geworden die tekstueel gezien zeer indrukwekkend is.

Dat begint gelijk al met opener en titelnummer Disappearing Girl waar McConkey een huiverig verhaal schetst. Een meisje verdwenen ergens aan de rand van de bossen. Wat is er met het meisje gebeurd? Is ze vermoord? Zou een mens zo zijn geboren om dit mogelijke misdrijf te kunnen plegen? Of zou dit een schepping van de maatschappij zijn? Allemaal vragen die je op het puntje van je stoel laten zitten. Met geweldige muzikale begeleiding is dit de opmaat voor het verdere verloop van het album.

Single Hung the Moon is net zoals het titelnummer een prachtig geschetst mini-verhaaltje. Een relatie tussen jongen en meisje die jaren standhoudt. In het begin was het meisje nog naïef, maar jaren later kan ze niet meer tegen het vreemdgaan van de inmiddels volwassen man. Ze besluit hem te verlaten. Ze is niet meer naïef, sterker geworden en vol zelfvertrouwen om haar eigen leven te leiden.

Het is een kleine greep uit Disappearing Girl die je van het begin tot eind met volle aandacht moet beluisteren. Zoals gezegd is de muziek intiem en klein gehouden. Net zo als Old Flowers van Courtney Marie Andrews is de less is more benadering perfect uitgewerkt. Tel daarbij op de zachte en fluwelen stem van McConkey en je hebt een geweldige plaat.

Het is moeilijk om tegenwoordig als nieuwe artiest een plaat redelijk onder de aandacht te brengen. Maar als de kwaliteit zo extreem goed is, dan komt die aandacht vanzelf. In Amerika krijgt Disappearing Girl lovende kritieken van bekende country websites en dat verdient Juliet McConkey ook in Europa.