Willie Nelson – First Rose of Spring

Willie Nelson - First Rose of Spring album cover

Outlaw artiest Willie Nelson weet van geen ophouden. 84 jaar en First Rose of Spring is alweer zijn zeventigste plaat die hij uitbrengt. De release stond gepland voor april dit jaar maar werd uiteindelijk door het Corona virus een paar maanden uitgesteld. Uitgesteld tot de dag vóór onafhankelijkheidsdag om precies te zijn. Hoe toepasselijk.

En productief is de man. Sinds 2017 elk jaar een nieuw album uitbrengen is op zo’n leeftijd op zijn zachts gezegd indrukwekkend te noemen. Daarnaast kwam er in 2018 een cover album uit genaamd My Way en maakt het muziekplaatje rond. De vraag rijst nu dan ook of Willie Nelson nog een toegevoegde waarde heeft anno 2020? Het antwoord is volmondig ja. First Rose of Spring staat bol van de honky tonk nummers en ballads die zó herkenbaar Willie Nelson zijn. Gepaard met zijn onweerstaanbare countrysnik is First Rose of Spring misschien wel één van zijn beste plaat van de afgelopen jaren.

Gaat deze plaat veel gestreamd of verkocht worden? Dat durf ik niet te zeggen. Bij het jonge publiek kan Willie Nelson denk geen potten breken. Daarvoor is deze plaat té ouderwetse country muziek. Willie Nelson heeft voor deze plaat samengewerkt met grote namen zoals Toby Keith (Don’t Let the Old Man In), Billy Joe Shaver (We Are the Cowboys) en Chris Stapleton (Our Song). Daarnaast zijn er twee fonkel nieuwe nummers op First Rose of Spring te horen. Dat zijn namelijk Blue Star en Love Just Laughed. De productie is gedaan door top country producer Budy Cannon bekend van producties van o.a. Merle Haggard, Reba McEntire en George Jones.

Persoonlijk gezien vind ik First Rose of Spring absoluut een toegevoegde waarde hebben aan het rijke oeuvre van Willie Nelson. Ik prefereer op deze plaat meer de slow ballads zoals Stealing Home en We Are the Cowboys dan de speelse honky tonk nummers. Maar vooral het nostalgische valt mij op. Het is en blijft Willie Nelson en het is ongelofelijk dat hij op deze leeftijd nog platen uitbrengt van zulke hoge kwaliteit. Ja, het is en blijft pure country muziek. Verwacht dan ook geen zware gitaren en teksten over bier drinken op zaterdagavond. Die tijd ligt ver achter Willie Nelson. Het is vooral de subtiliteit en nostalgie die uitblinken.

Concluderend heeft de muziek van Willie Nelson en dit album in het bijzonder alles wat country muziek zo goed maakt. First Rose of Spring brengt je naar de vlaktes van Nelson’s Texas panhandle. Met paard en cowboyhoed op genieten van de wijde omgeving alsof het leven even stil staat. Dat is Willie Nelson anno 2020. Met deze plaat bewijst hij voor de zeventigste keer dat het een topmuzikant en levende legende is die nog lang niet zijn laatste nummer heeft gezongen.