Kip Moore – Wild World

Kip Moore - Wild World album cover

Nashville country ster Kip Moore geeft met zijn nieuwe album Wild World een inkijkje in zijn persoonlijke wereld met teksten die vooral pure country uitstralen. Het resultaat is meer dan verdienstelijk en houdt de naam van de mainstream country pop hoog.

Want dat is het, country pop niets meer niets minder. Zelf ligt mijn interesse niet in deze tak van country, maar af en toe een album beluisteren vind ik geen probleem. Het is geen outlaw country, al vindt of wil Kip Moore dat misschien wel luisterend naar single Southpaw. Hij zingt: “I should have been an outlaw”. Het kan zijn dat hij zich voordoet als een outlaw, maar zijn muziek is alles behalve dat. Dat schrijf ik toe aan Cody Jinks, Jamey Johnson en Willie Nelson. Nee Kip Moore houdt het maar op should have been.

De muziek ligt dus makkelijk in het gehoor op Wild World. Kip Moore zingt op Fire and Flame over de plezierige en donkere kanten van het leven. Hij vindt rust in het vinden van een vrouw. Het nummer is een ballad en neigt meer richting country dan pop. Verrassend nummer die ik niet zo snel had verwacht.

Af en toe een country pop album meepakken doe ik omdat de melodieën zo fijn zijn. Zo ook op het nummer South. Een up tempo nummer over een zomerliefde die voorbij gaat. Misschien is het voorbij, misschien mist zij hem niet meer. Kip Moore vraagt zich af of hij haar ooit nog zal zien. Wie zal het weten? Wat ik wel weet is dat dit nummer op repeat staat. Mierzoet nummer, maar heel doeltreffend.

Album opener Janie Blu en afsluiter Payin’ Hard zijn een tweeluik over Janie Blu die probeert om te gaan met problemen met haar vader. Ze grijpt naar sweet addictions om deze problemen te stillen. Uiteindelijk gaat het leven niet om pijn te verdringen, maar echte liefde te ervaren.

Wild World is een mooi album geworden die niet de country pop is die je zou verwachten. Het is de eerste plaat die ik van Kip Moore beluister en werd aangetrokken door de cover. Kip Moore is ondanks de pop sound een artiest die authenticiteit uitstraalt. Dat doet hij voornamelijk met zijn teksten. Qua uitstraling soms een beetje over de top, maar het is en blijft Nashville. Hij blijft met beide benen op de grond staan. Wild World is aan te raden voor liefhebbers van Tim McGraw, Brad Paisley en Jake Owen.