Kyle Nix – Lightning on the Mountain & Other Short Stories

Kyle Nix - Lightning on the Mountain and Other Short Stories album cover

Nu Turnpike Troubadours er voor onbepaalde tijd tussen uit zijn besloot fiddle man Kyle Nix een solo album uit te brengen. Lightning on the Mountain & Short Stories is het resultaat en het is helemaal geen onaardig debuut. Onaardig is misschien zwak uitgedrukt, want dit is een plaat die onder je huid kruipt en uiteindelijk enorm fascineert.

Dat de Turnpike Troubadours op hiatus zijn betekent niet dat iedereen stil is gaan zitten. Gitarist Ryan Engleman levert bijvoorbeeld een bijdrage in de band Reckless Kelly en Kyle Nix werkte al een tijdje aan zijn debuut. De reden voor de tussenpoos van de Troubadours kwam doordat frontman Evan Felker niet meer in staat was om op te treden. Depressies en overmatig drankgebruik kregen de overhand. Dat was een jaar geleden. Het gaat nu gelukkig weer beter met Felker, want er duiken de laatste tijd foto’s van hem op op social media in goede staat. Fingers crossed voor een snelle reünie.

Kyle Nix neemt het nu dus over van Felker. En wat keek ik uit naar Lightning on the Mountain & Other Short Stories. Kyle Nix is een virtuoos als het gaat om het bespelen van de fiddle. Ook op zijn debuut staat de fiddle centraal. Prachtig hoe hij dit muziekinstrument laten verweven met de andere instrumenten zoals de pedal steel en banjo. Luister naar single Lightning on the Mountain en je begrijpt wat ik bedoel. Fiddle in overvloed, heeft uptempo ritme en doet bijna Bluegrass aan. Een perfecte eerste kennismaking.

Het was de bedoeling van Kyle Nix om kleine verhaaltjes te vertellen over zijn persoonlijke ervaringen in het leven. En dat is gelukt. Zo blikt hij terug op zijn grootvaders en vaders oorlogstijd op Manifesto, maar zijn er ook liefdes ballads zoals Sweet Delta Rose en Josephine. Zelf geeft Kyle Nix aan dat het thema van het album gebouwd is rondom de spaghetti western. Misschien iets té ambitieus uitgesproken. Alleen intermezzo’s Prelude: Meet Your Match en Reprise: Hacia El Ocaso geven die western vibe. Verwacht op Lightning on the Mountain & Other Short Stories een mooie mix van hedendaagse country muziek gecombineerd met vleugjes country uit de jaren 60 en 70.

Alhoewel ik dit één van de beste platen van 2020 tot nu toe vind zijn er ook beperktheden. Zo vind ik de stem van Kyle Nix niet de mooiste die er is. Niet verwonderlijk als je je hele leven lang als fiddle speler in een band speelt. Het zal voor Kyle Nix absoluut wennen zijn geweest tijdens het inzingen van de plaat. Meer dan acceptabel is het zeker.

Nog een puntje waarvan ik niet zeker weet of ik dit wel als groot nadeel kan zien. Ik luister Lightning on the Mountain & Other Short Stories makkelijk weg, ondanks de speelduur van een uur. Voor veel luisteraars zal de spanningsboog misschien 30 à 40 minuten zijn. Persoonlijk gezien is bij het beluisteren van deze plaat het uur zo voorbij en blijft het boeien. Heel knap als je het mij vraagt.

Naar mijn mening heeft de tweede helft van de plaat meer tijd nodig om te laten bezinken. Het lijkt erop dat alle vooraf vrijgegeven nummers, die overigens op de eerste helft van de plaat staan, het meest aantrekkelijkst zijn. En dat is in eerste instantie ook zo. Nummers als Blue Eyes, Manifesto, Lightning on the Mountain en Josephine trekken meteen de aandacht. Maar als je blijft luisteren geven Woman of Steel, Lonesome for You (Widower, Pt 1) en Wolf at the Door op het tweede deel steeds meer prijs. Bij deze plaat geldt de regel: blijf vooral aandachtig luisteren.

Op de productie is niets aan te merken. Lightning on the Mountain & Other Shorties is geproduceerd door de ervaren Wes Sharon (John Fullbright, Turnpike Troubadours en Parker Millsap). De productie is rijk, divers en zit vol details. Daarnaast spelen alle leden van Turnpike Troubadours mee, behalve Evan Felker. Ryan Engleman (gitarist), Gabe Pearson (drums), RC Edwards (bass) en Hank Early (pedal steel) zijn van de partij en geven de plaat net dat extra zetje die we kennen van de Troubadours.

Kyle Nix heeft mij verbaasd, verrast en geïntrigeerd. Lightning on the Mountain & Other Short Stories heb ik nu een aantal keer beluisterd en is mij steeds dierbaarder geworden. Kyle Nix geeft met dit debuut aan dat hij verdienstelijk het stokje kan overnemen van Evan Felker. Natuurlijk kijk ik uit naar een nieuwe plaat van Turnpike Troubadours met Felker weer in topconditie. Tot die tijd is Kyle Nix de man en is mijn liefde voor country muziek weer even verzadigd.