Margo Price – That’s How Rumours Get Started

Margo Price - That's How Rumours Get Started album cover

Margo Price heeft een moeilijk half jaar achter de rug. Het overlijden van mentor John Prine, een razende tornado over haar thuisstad Nashville, het opvoeden van haar net geboren kindje midden in het Corona virus en het uitstel door dat zelfde virus van haar derde album That’s How Rumours Get Started. Best een aardig lijstje met opsommingen die een grote impact hebben gehad, en nog steeds hebben.

Ondanks het uitstellen van het nieuwe album gaat het op muziekgebied beter. Margo Price is een echte outlaw met een attitude van I don’t give a fuck. En dat in alle opzichten. Ze trekt zich niets meer aan wat mensen van haar denken. Door de jaren heen heeft ze een dikke olifantenhuid weten te ontwikkelen en dat maakte mij extra nieuwsgierig naar haar nieuwe plaat That’s How Rumours Get Started. Een plaat die uiteindelijk alles is geworden wat ik misschien niet direct had verwacht van Price. Maar misschien toch ook wel.

Laat ik vooropstellen dat de nieuwe plaat alles behalve country is. Margo Price heeft haar outlaw imago doen laten spreken en heeft een volwaardig rock & roll album uitgebracht. Zo’n zelfde trucje dat Sturgill Simpson deed met zijn laatste plaat Sound & Fury. En laat Sturgill Simpson nu net de producer zijn van That’s How Rumours Get Started. Dat heeft zonder meer zijn invloed gehad op deze plaat luisterend naar bijvoorbeeld Heartless Mind en Twinkle Twinkle. Maar Margo Price eerste intenties waren altijd al dat ze met haar derde plaat afscheid zou nemen van het country genre. Nog voordat bekend werd dat Sturgill Simpson deze plaat zou produceren.

Margo Price heeft overigens aangegeven in diverse interview dat de komende platen die ze uitbrengt vast gaan houden aan het geluid van That’s How Rumours Get Started. Country fanaten die dachten dat Margo Price de nieuwe verlosser van country muziek zou zijn komen bedrogen uit.

Niet iedereen is even blij met de nieuwe richting van Price, maar wat mij betreft zet ze met That’s How Rumours Get Started uitstekende stappen die eclectisch aandoen. De plaat is energiek, vitaal en uitdagend. Gone To Stay, Stone Me en Hey Child zijn zomaar wat nummers die mij te binnen schieten en indruk maken. Nogmaals: verwacht op deze plaat geen country, maar rock & roll die prachtig subtiel wordt ingekleurd en nergens buiten de gebaande paden gaat. Dat laatste is alles behalve negatief bedoeld.

Deze plaat zet Margo Price in een nieuw daglicht en opent zeer waarschijnlijk nieuwe deuren voor haar. Ze heeft inmiddels een vaste fanbase opgebouwd die haar niet snel zullen laten vallen. Natuurlijk verliest ze hier de echte country luisteraar mee. Maar daar tegenover zal ze ongetwijfeld nieuwe fans voor zich winnen die meer rock georiënteerd zijn.

Ondanks alle problemen die Margo Price het afgelopen half jaar heeft moeten overwinnen ben ik er van overtuigd dat ze met That’s How Rumours Get Started de juiste richting inslaat. Ja, het is een gedurfde zet, maar dat is zo kenmerkend aan een outlaw artiest. Nieuwe stappen zetten en vooral niet conformerend zijn aan de gevestigde platenlabels. En zeker niet doen wat er van je verwacht wordt. Het is bewonderenswaardig. Margo Price mag dan geen country meer zijn, maar indruk maakt ze zeker.