Randy Rogers & Wade Bowen – Hold My Beer Vol. 2

Randy Rogers & Wade Bowen - Hold My Beer volume 2 album cover

Vol. 1 van de Randy Rogers & Wade Bowen Hold My Beer serie was in Amerika al een doorslaand succes en het was onvermijdelijk dat er een vervolg zou uitkomen. En zie daar. Het tweede deel in de serie kwam afgelopen mei uit. De stijgende lijn van deel 1 wordt doorgetrokken. De honky tonk sound is weer volop aanwezig. Met veel passie, vakmanschap en vooral plezier zie ik geen reden om dit album geen kans te geven.

Plezier en dat in een gezelschap maken is één van de uitgangspunten van de Hold My Beer series. De vrolijkheid spat er vanaf tussen Randy Rogers en Wade Bowen. Vol. 2 kwam dus in mei uit, tijdens de wereldwijde Corona crisis, maar dat weerhield het weergaloze duo niet van het album niet te verzetten naar een latere datum. Nee, juist in deze tijden is er positiviteit nodig is hun motto. Randy Rogers en Wade Bowen zijn ijverig te werk gegaan en dat levert een prachtige plaat op.

Laten we als eerst beginnen met Rodeo Clown. Een nummer die al snel in het begin van de plaat de toon zet. Mijn liefde die mij niet voor een zakenman of dokter verlaat, maar voor een rodeo clown? Dit is natuurlijk onbegrijpelijk. Het is één van de uitgebrachte singles die het uitstekend doet in de Texas country music charts. Een luchtig en grappig nummer waar Rogers en Bowen er genoeg uit hun mauw van kunnen schudden.

Ten tweede wordt er op Ode to Ben Dorcy (Lovey’s Song) een ode gemaakt aan roadie Ben Dorcy die onder andere voor Johnny Cash en Waylon Jennings werkte. De fundamenten van het nummer werden gelegd door Waylon Jennings zelf die ook in het intro te horen is. De basis van het nummer hebben Randy Rogers en Wade Bowen mogen lenen van diegene die de rechten beheren van het nummer.

Ondertussen zorgt Mi Amigo voor meer luchtigheid en brengt het duo samen als amigo’s. Echo’s van Bob Wills and the Texas Playboys uit de jaren 30 zijn hier te horen, met de kraaien geluiden waar Bob Wills zo bekend om staat. En natuurlijk is de fiddle niet te missen.
Afwisseling tussen de ouderwetse honky tonk en muziek die wat meer in de moderne tijd passen zijn goed uitgebalanceerd. This Ain’t My Town en Rhinestoned zijn nummers die een plaatsje mogen verdienen in de hedendaagse country charts.

Bij het einde van het nummer Her moest ik spontaan lachen. Wat een leuk en uitgedacht nummer. Een jongen die met zijn meisje naar de discotheek gaat en een drankje gaan doen. Maar dan komt de extraverte Randy Rogers de bar binnen en voert de jongen dronken. Hij steelt het meisje en ze gaan er samen vandoor. Het moraal van het verhaal: verlies nooit, maar dan ook nooit, je meisje uit het oog.

Om af te sluiten is Hold My Beer Vol. 2 een prachtige klassieke en tegelijk hedendaagse country plaat geworden. Oude country artiesten zoals Merle Haggard, Waylon Jennings, Buck Owens en Bob Wills komen allemaal voorbij. Maar daar tegenover staan er prima nummers op die met deze tijd meekunnen. Randy Rogers en Wade Bowen staan te trappelen om de nummers live te spelen, hetgeen waar ze goed in zijn. Helaas moeten ze nog wachten, maar als het moment daar is weet ik zeker dat ze de zalen met dit nieuwe album plat spelen.