Sierra Hull – 25 Trips

Sierra Hull - 25 Trips album cover

Mandoline virtuoos Sierra Hull laat alle remmen los en pakt groots uit met haar nieuwe album 25 Trips. Een album dat vol staat met verschillende lagen en details. Het album wordt wederom uitgebracht op Rounder Records waar ze al sinds haar debuutplaat Secrets in 2008 bij aangesloten is.

Rounder blijft goede platen uitbrengen zoals die van Ruston Kelly, Logan Ledger, Dawes en Indigo Girls die allemaal dit jaar zijn uitgekomen. Het zijn stuk voor stuk prima albums die Rounder tot een bewonderenswaardig platenlabel maken. De A&R Talenten divisie van Rounder doet uitstekend haar werk met het ontdekken van nieuwe artiesten.

Sierra Hull doet dus al een tijdje mee en met 25 Trips laat ze zien dat ze nog niet uitgeleerd is. Al met de eerste mandoline klanken van opener Beautifully Out of Place weet je dat het een feestje wordt. Het is pure vakmanschap hoe Sierra Hull weet om te gaan met de mandoline. Titelnummer 25 Trips neemt je mee naar het warme Midden-Oosten met mandoline en fiddle klanken die heersend op de voorgrond treden.

De vraag is of 25 Trips te definiëren valt binnen een genre. Dat is moeilijk. Het heeft uiteraard iets weg van Bluegrass, maar het doet met gitaren, bass en percussie ook folk en country aan. Wat het ook is, het neemt niet weg dat 25 Trips een instrumentaal hoogstandje is. Hull heeft daarbij dan ook hulp gekregen van muzikanten zoals Mike Seal (gitarist) en Christian Sedelmyer (fiddle).

Al met al is 25 Trips een plaat geworden die je moet liggen. Als je van veel mandoline en fiddle klanken houdt zit je bij Sierra Hull goed. Het vakmanschap straalt er vanaf en het is een album vol met details en lagen. Misschien soms iets té overweldigend. Maar als je je met een goede koptelefoon overgeeft aan de muziek zit je met 25 Trips helemaal goed.

Interessant om te vermelden is dat Siera Hull in de Bluegrass wereld een grote naam is. De mandoline virtuoos doet mee op de nieuwe Bluegrass plaat van Sturgill Simpson, Cuttin’ Grass. Een plaat die vol lof werd ontvangen door critici en fans. Het is ongelofelijk knap dat je op 28-jarige leeftijd al zo’n status kan bereiken. Hier gaan we nog veel van horen.