Taylor Young Band – Mercury Transit

Taylor Young Band - Mercury Transit album cover

Heerlijk zulke jonge gasten die muziek maken met plezier. Dat aspect komt duidelijk naar voren als je naar Mercury Transit luistert van new-kids-on-the-block Taylor Young Band. Je merkt aan alles dat dit een debuutplaat is, want de gretigheid van deze jonge knappen spat er vanaf. De gretigheid om het groot te maken en muziek vanuit het hart produceren.

Dat groot maken is misschien te ambitieus, maar dat deze plaat een dosis liefde meekrijgt valt niet te ontkennen. Dat gebeurt onder leiding van frontman Taylor Young uit Texas. Nu zal je misschien denken, hebben we hier te maken met country? Niets van dat, dit gaat vooral richting aanstekelijke indie pop. Niets mis mee hier, want dat genre is naast country het meest beluisterd bij mij.

Taylor Young heeft zijn muziek roots in Dallas liggen. Daar vormde hij in zijn jongere jaren zichzelf tot drummer van verscheiden bands. Na jaren toeren met die bands vond Young het tijd om uit de schaduw te stappen. Zijn ambitie en toekomstdromen kregen vanaf dit moment voorrang. Hij werd frontman van de band The O’s en daarin ontwikkelde hij zich als liedjessmid, gitarist en frontman. De teller staat bij The O’s op 4 albums en honderden live shows.

Na The O’s volgt de Taylor Young Band, waarvan Mercury Transit het eerste geluidsgeweld is wat we van deze band krijgen. En zoals ik in de inleiding als zei, ze zijn gretig en maken muziek voor de plezier. De ervarenheid van Young helpt in deze zeker mee en de muziek op deze plaat is een lust voor het oor. Verschillende melodieën nestelen snel in je hoofd en de teksten zijn voornamelijk ongecompliceerde liefdes verhaaltjes.

De rest van de band mag ook genoemd worden. Zo hebben we naast Taylor Young, bandmaatje en producer Toby Pipes, gitarist Michael Smith en drummer Austin Green. Alle leden spelen perfect op elkaar in en Mercury Transit loopt daardoor heel vloeiend. Tevens luistert het heel makkelijk weg en voor je het weet zit je tegen het einde aan. De verveling slaat hier allerminst toe.

Tayor Young Band staat nog maar aan het begin en we gaan de komende jaren ongetwijfeld nog veel van ze horen. De toekomstplannen op korte termijn zijn min of meer al gemaakt. Er zit een Europese tour in 2022 aan te komen en er zijn ook al schetsen voor een tweede plaat. Mij hoor je niet klagen, want dit soort bandjes passen precies in mijn straatje. Alhoewel veel country voorbij komt, vind ik af en toe pop muziek niet erg. Taylor Young Band past in dat plaatje en deze jonge gasten hebben een mooie toekomst voor zich. Het belangrijkste voor nu is om de muziek aan de man te brengen. Mercury Transit doet in ieder geval niets verkeerd.

Uitgebracht door Hand Drawn Records