The Panhandlers – The Panhandlers

The Panhandlers album cover

The Panhandlers is een country groep bestaande uit Josh Abbott, John Baumann, William Clark Green en Cleto Cordero. Afkomstig uit Texas brengen deze heren authentieke country muziek de wereld in. Iedereen die country muziek een warm hart toedraagt zou deze band een kans moeten geven.

De Panhandle is een regio in het westen van Texas en is wat betreft geografie vooral plat. Daarnaast is het niet een plek waar je snel je vakantie naar toe zal boeken. Extreem heet in de zomer en koud en winderig in de winter. Er zijn een paar grote steden te vinden zoals Amarillo en Lubbock. Alhoewel de regio weinig te bieden heeft komen er bekende country artiesten vandaan zoals Waylon Jennings, Vernon Dalhart en Buddy Holly.

In Amerika maken ze in de country scene als soloartiesten naam. Josh Abbott doet dat al tien jaar met Josh Abbott Band, die een aantal prima platen hebben gemaakt. John Baumann heeft twee solo platen uitgebracht. William Clark Green kan als cultheld gezien worden in Texas. En tot slot mijn favoriet: Cleto Cordero van Flatland Cavalry, in Texas één van de rijzende country sterren.

Wat betreft het album zelf hebben deze heren een prachtige plaat afgeleverd. Authenticiteit is het eerste woord wat bij mij opkomt. Traditionele instrumenten zoals pedal steel, fiddle en akoestische gitaar komen veelvuldig terug en vormen de basis voor het album. Er zitten een paar prachtige ballads tussen zoals Lonesome Heart en afsluiter Caprockin’. This Is My Life brengt vrolijkheid waarin alle leden één voor één worden geïntroduceerd.

De teksten van The Panhandlers gaan vooral over het leven in de Panhandle. Olievelden, democraten, republikeinen, het platteland en de West-Texaanse vrouwen komen allemaal aan bod. Prachtige vormgegeven nummers die je laten meereizen naar het land van de Panhandle.

The Panhandlers hebben een fantastische country plaat uitgebracht die iedere country liefhebber zou moeten horen. De teksten geven heel goed het leven in deze regio weer en de nummers zijn kwalitatief dik in orde. Voor het uitbrengen van deze plaat was ik nog wat huiverig of The Panhandlers wel genoeg kwaliteit zouden kunnen leveren. Zou het niet een makkelijk zij-projectje worden? Maar ik ben helemaal om en geniet maanden na de release nog steeds van deze Texaanse helden.