Bones Owens – Bones Owens

Bones Owens album cover

Bones Owens is waarschijnlijk een naam die je nog niet eerder hebt gehoord. Daar kan met deze zelf getitelde album wel eens verandering in komen. Hou je van vlammende garage rock uit de jaren 60 dan mag je dit album niet missen. Een legendarische naam zoals Creedence Clearwater Revival komt hier veel in terug, maar ook bands zoals Oasis en Whiskey Myers.

Alhoewel dit Owens zijn debuut LP is, heeft hij in de afgelopen jaren meer dan behoorlijk naar dit debuut toegewerkt. Dat deed hij met EP Make Me No King uit 2017 en verschillende singles. Zo is het nummer Keep It Close een redelijke hit geworden die ook op dit debuut album staat. Dat nummer is Oasis op z’n best. Vanaf de eerste seconde weet je naar wie Owens veel geluisterd heeft.

Verrassend is dat Owens zijn album in Nashville heeft opgenomen. Zelf noemt hij dit zijn geadopteerde thuisstad, maar enige country invloeden hoor je niet terug. Dat hoeft niet meteen een slecht iets te zijn, want dit album staat vol puntige gitaar nummers die gelijk een goede indruk achterlaten. Paul Moak produceerde de plaat en heeft waarschijnlijk vooral bedoeld de country achterwegen gelaten. Owens stem is perfect geschikt voor een rock album en zal met pure country uit de toon vallen.

Dat Owens zijn soortgelijke muziekmaten opzoekt bewijst hij met het samenwerken met bands zoals Whiskey Myers en Reignwolf. Dit zijn bands die rock in zich hebben en daarmee helemaal los gaan. Alhoewel Whiskey Myers ook de gevoelige country kant kan tonen. Desalniettemin zijn dit uitstekende namen om mee vergeleken te worden. Die associaties zal Bones Owens alleen maar goed doen.

Er is voor de rest niet zoveel mis aan dit album. Het is vanaf minuut 1 een heftige achtbaan met talloze gitaarriffs en zodoende is het bij laatste nummer Keep on Running even bijkomen. Maar het album laat je met een lach en goed gevoel achter. Het is zo’n album die je weer opnieuw wilt opzetten. Natuurlijk moet rock je wel liggen. Als je van zoete country liedjes houdt waar hartenzeer het gesprek van de dag is dan zal Bones Owens je niet veel doen. Maar luister je af en toe rock muziek zoals Oasis, Whiskey Myers en ook Lucero mag genoemd worden dan zal Bones Owens je nieuwe held worden. Een album die hard doorscheurt en niet stopt. (Black Ranch Record / Thirty Tigers)