Indigo Girls – Look Long

Indigo Girls - Look Long album cover

Het duo Amy Ray en Emily Saliers vormen samen Indigo Girls. Samen hebben ze toch wel een indrukwekkend oeuvre opgebouwd sinds het debuut Strange Fire uit 1987. In 2020, na enig uitstel, verscheen in 2020 hun laatste album genaamd Look Long. Een positief ingestelde plaat die genoeg pareltjes bevat en die je steeds weer opnieuw op wilt zetten.

Look Long is geproduceerd door John Reynolds bekend van onder andere Sinéad O’Connor en waar de Indigo Girls al sinds 1998 mee samenwerken. De machine hapert nog niet en er is genoeg inspiratie, want Look Long klinkt werkelijk waar fantastisch van begin tot einde. Opener Shit Kickin’ kan zomaar hoge ogen scoren in de Americana charts. Indigo Girls muziek valt naar mijn mening niet onder het country genre, maar gaat meer richting Americana en folk muziek. De instrumentatie zoals de pedal steel ontbreekt voor die echte country snik en de productie is ook wat meer gladgestreken. Vandaar dat het album waarschijnlijk ook is uit gekomen op Rounder Records die meer artiesten uit het Americana en folk hoekje op het label heeft zoals Ruston Kelly, Pony Bradhaw en Katie Pruitt.

Op Look Long staat genoeg diversiteit. Howl at the Moon is een speels nummer die vrolijkheid brengt, maar het album gaat ook de serieuze kant op zoals het gevoelige Country Radio waar de homoseksualiteit van de Indigo Girls ter sprake komt. Nog meer potentiële hits zoals opener Shit Kickin’ zijn Feel This Way Again en Muster. Favorite Flavor heeft dan weer een grappige en luchtige invalshoek die over lolly’s met kersensmaak gaat.

Al met al gezegd is de inspiratie en bevlogenheid bij de Indigo Girls nog niet op en zorgen ze met Look Long voor een prachtige toevoeging aan het uitgebreide oeuvre. Er is veel te ontdekken op dit album en het is het absoluut waard het album in je op te nemen. Door het wereldwijde Corona virus werd Look Long uitgesteld, maar beter laat dan nooit. Prima plaat.