Maya De Vitry – How to Break a Fall

Maya De Vitry - How to Break a Fall album cover

Folk-rocker Maya De Vitry breekt los van haar verleden. Een verleden waar ze in de redelijk succesvolle band The Stray Birds zat. De inspiratie en dynamiek tussen de leden waren op en de groep werd in 2018 opgeheven. De Vitry zocht het solo pad op en kwam twee jaar geleden met haar debuut Adaptations. Een jaar later, 2020, was er het snelle vervolg album How to Break a Fall.

De Vitry is inmiddels een gerespecteerde folk artiest geworden. Met haar oude band The Stray Birds bracht ze verschillende albums uit en schrijft nummers voor andere artiesten. Zo schreef ze onder andere liedjes voor Molly Tuttle, Lula Wiles en Michaela Anne. Allemaal artiesten die aan het begin van hun muziekcarrière staan en ervaren mensen in het vak opzoeken. Maya De Vitry is duidelijk die ervaren persoon.

De reden waarom How to Break a Fall zo snel volgt op Adaptations zou te maken kunnen hebben dat we bij Adaptations niet de volle potentie van De Vitry hoorde. Het album laat veel te wensen over en was naar mijn mening iets te kabbelend van aard. Daar bedoel ik eigenlijk mee dat er weinig pit in zat. Dat wordt helemaal goed gemaakt met How to Break a Fall.

Want op haar tweede plaat is juist wel een goede balans te vinden. En daarnaast zijn de liedjes op How to Break a Fall een stuk meer genietbaar. Luister naar een Better and Better, Bread for the Circus of Open the Door en je zit er gelijk helemaal in. Met Adaptations is dat wel een stuk anders.

Ja, het rockt meer, maar De Vitry schuwt niet om toch ook gas terug te nemen. En dat doet ze heel effectief. Een nummers zoals Reverie is ongelofelijk mooi en laat je helemaal mee zweven naar een oase van rust. Het maakt duidelijk dat De Vitry met het schrijven van How to Break a Fall in een erg geïnspireerde fase van haar leven zat. Dit album klopt van alle kanten.

How to Break a Fall doet ook swingen. Dat horen we op Taking up Rock and Roll, een dansende en swingende Maya De Vitry. Alhoewel het album voornamelijk van serieuze toon is brengt dit nummer plezier en vreugde met een bepaalde ingetogenheid

Met How to Break a Fall heeft Maya De Vitry een geïnspireerde en bevlogen plaat afgeleverd. De jarenlange ervaring met The Stray Birds hebben absoluut meegeholpen. Met dit album bewijst ze dat ze ook makkelijk als solo artiest resultaat kan boeken. Sommige artiesten die solo gaan hebben moeite om hun eigen geluid te vinden. Dat resulteert in matige platen. Dat leek met Maya De Vitry te gebeuren op debuut Adaptations, maar met How to Break a Fall heeft ze de juiste snaren geraakt en doet dit veel beloven voor toekomstige projecten. (Mad Maker Studio)