Stephanie Quayle – If I Was a Cowboy

Stephanie Quayle - If I Was a Cowboy album cover

De besneeuwde bergen op de achtergrond met een vrouw met paard op de voorgrond. Het was een plaatje dat meteen mijn aandacht trok. En dan de titel: If I Was a Cowboy, het kan niet misgaan met deze EP uit 2019. Stephanie Quayle is de naam en straalt een bepaalde authenticiteit uit op de cover die je niet vaak tegenkomt. Dat ligt qua de muziek op deze EP iets anders.

Quayle is in haar jeugd opgegroeid op een ranch en het is dus niet heel verwonderlijk dat de link met cowboys snel is gelegd. Daarnaast heeft ze serieuze stappen gezet in Nashville en onder haar invloeden vallen grote namen als Tammy Wynette, Dolly Parton en Loretta Lynn.

Het verbaast mij dan ook altijd dat je bij deze meeste “Nashville” artiesten dit soort invloeden niet terughoort. Velen worden dan ook beïnvloedt door producers en grote platenbazen die alleen maar geld zien. Dat hoeft niet verkeerd te zijn, maar het gaat meestal ten koste van een authentiek geluid. Ironisch bekeken heeft Quayle een rijke geschiedenis met invloeden van echte country artiesten en het ranch leven. Maar dat hoor je dan helaas niet terug in de muziek op haar albums.

En eerlijk toegegeven, het klinkt allemaal niet verkeerd. Het is prima te behappen en luistert lekker weg. Maar de echte country snik is helaas niet te horen. Af en toe hoor je flarden van hedendaagse populaire country artiesten terug zoals Ashley McBryde. Natuurlijk geen verkeerde vergelijking, maar iets meer geluiden van een fiddle of pedal steel zouden Quayle goed doen.

If I Was a Cowboy kwam uit in 2019 en Quayle heeft dit jaar een nieuwe single uitgebracht. By Heart is de naam van dit nummer en heeft een soort zelfde stijl als de EP. Opnieuw niet slecht, ligt makkelijk in het gehoor, maar we hebben dit toch meer gehoord. En met zo’n interessante geschiedenis had ik van Stephanie Quayle iets meer verwacht. If I Was a Cowboy overslaan? Zover wil ik ook niet gaan. Als je luchtige no-nonsense country pop muziek wil horen zit je hier goed. Verlang je meer naar pure country muziek dan zou ik artiesten zoals Victoria Bailey of Bella White aanbevelen.

Voor Stephanie Quayle is de Nashville markt moeilijk om echt naam te maken. Er zijn inmiddels zoveel vrouwelijke (country) pop artiesten in Nashville dat het moeilijk is om van een echte buitencategorie te worden. Maar ja, als je niet probeert weet je het nooit. En dat maakt van If I Was a Cowboy een prettige en nette geproduceerde plaat die de aandacht toch wel degelijk waard is. (Big Sky Music Group)