The Contraptionists – Working Man’s Dread

The Contraptionists - Working Man's Dread album cover

Paul Givant en Stephen Andrews uit Los Angeles vormen samen The Contraptionists. Een gloednieuwe band die met Working Man’s Dread hun eerste album als duo uitbrengen. Een verrassend sterke en solide plaat die geclassificeerd kan worden als pure Americana muziek. Deze plaat heeft alle ingrediĆ«nten wat Americana zo goed maakt en laat je blijmoedig en met veel energie achter.

Maar het duo zijn geen vreemden van elkaar. Integendeel, ze bespelen met elkaar muziek voor bijna een decennium in LA’s Rose’s Pawn Shop. Daarnaast hebben ze al eerder 3 studio albums uitgebracht en touren ze intensief. The Contraptionists is ontstaan vanuit de Rose’s Pawn Shop en het duo voelt elkaar op Working Man’s Dread perfect aan. Dit is absoluut geen amateurproject.

De band kwam een paar jaar geleden tot stand als folk en grunge experiment en hebben zich ontwikkeld tot Americana band. Givant wilde uitproberen hoe hij zoveel mogelijk instrumenten in zijn eentje kon bespelen op een podium. Later kwam daar Andrews bij die leidde op bass en percussie. Dus eigenlijk zijn The Contraptionists een one-man-band met twee leden. Een unieke samenstelling die je niet vaak tegenkomt. Ook gezien de vakkundigheid en behendigheid van het duo is dit weergaloos.

Wat bij mij het eerste opkwam bij The Contraptionists is wat eigenlijk een “contraptionist” betekent? Met een kleine zoektocht op Google kwam het antwoord tevoorschijn. Een set van muzikale machines gemaakt van drums, gitaar, banjo, harmonica, bas en vocals. En dat is precies wat Working Man’s Dread zo goed maakt en voor staat. De diversiteit en variatie op deze plaat is groot en vooral overweldigend. In positieve zin wel te verstaan.

Het vroege productieproces van Working Man’s Dread vond plaats in de studio van Marshall Vore. Hij werkte onder andere met indie Phoebe Bridgers. De productie zelf komt op naam van Mike Vizcarra en hij heeft duidelijk veel op de details van deze plaat gelet. Zoals gezegd is de diversiteit groot wat zonder een goede producer niet had gelukt.

De passie en bevlogenheid hoor je af aan The Contraptionists. De jarenlange samenwerking en vooral de dynamiek tussen Givant en Andrews zijn ontegenzeggelijk groot. Dit is een winning-duo die inmiddels weten hoe je goede muziek produceert. Ze zijn weer opgeladen om shows te geven in Amerika. Met de nieuwe 11 nummers van Working Man’s Dread hebben ze genoeg materiaal om het publiek te voorzien van kwalitatief goede Americana muziek. Of ze naar Europa komen dat betwijfel ik, maar alleen al luisterend naar deze plaat word ik vrolijk. En aan het einde wordt dat voorzien van een dosis energie om een geweldige nieuwe dag tegemoet te gaan. Wat wil je nog meer?