The Divorcees – Drop of Blood

The Divorcees - Drop of Blood album cover

Je zal je misschien afvragen of er ook outlaw muziek buiten Amerika wordt gemaakt? Immers heb ik hier vaak Amerikaanse outlaw country artiesten besproken. Ik heb mijzelf dat ook afgevraagd en heel toevallig verscheen er begin dit jaar een nieuw album van The Divorcees. Divorcees wie? The Divorcees is een Canadese band die al zo’n 15 jaar country muziek maakt. En heel toevallig noemen zij zichzelf een outlaw country band. Tijd om eens wat nader in te gaan op hun laatste plaat Drop of Blood.

Leuk en aardig om je zelf outlaws te noemen, maar komt dit in de buurt van outlaws zoals Cody Jinks, Jamey Johnson en Whitey Morgan? Dit zijn toch artiesten die inmiddels naam hebben gemaakt in Amerika en eigenlijk niet meer weg te denken zijn uit de country-scene. En ja, Drop of Blood heeft duidelijk outlaw in zich.

The Divorcees zijn voor de meeste country luisteraars een onbekende. Alles wat we horen komt uit Amerika en Canada is een land apart. Blijkbaar ook binnen country. Alhoewel Colter Wall, Corb Lund en Whitney Rose grote Canadese country artiesten zijn die wel over de grens hun bekendheid zien groeien. The Divorcees houden hun outlaw muziek binnen Canada. Ze wonnen in het verleden verschillende Canadese muziek awards, maar alles blijft binnen de grenzen.

En die grenzen mogen wat mij betreft best verbreed worden. De muziek die we op Drop of Blood horen doet zonder meer outlaw aan en doet niet onder van de Amerikaanse. Met gebruik van veel pedal steel neigen The Divorcees heel duidelijk richting het outlaw genre. Ik hoor veel terug van Amerikaanse outlaw Leroy Virgil (Hellbound Glory). Een beste naam om mee vergeleken te worden.

Drop of Blood is niet heel uitgesproken. Daar bedoel ik mee dat het album voornamelijk ingetogen geproduceerd is. Er zijn geen heftige en zware gitaar solo’s en ook de stem van frontman Alex Madsen heeft een bepaalde terughoudendheid. Niet dat dit heel erg is, want de nummers steken goed in elkaar en lopen vloeiend in elkaar over.

The Divorcees maakt wat mij betreft een album waarvan outlaw fans zich erg mee kunnen vermaken. Ze zijn geen Jamey Johnson, Whitey Morgan of Cody Jinks, maar Drop of Blood geeft alles wat outlaw country zo goed maakt. Dat dit een band uit Canada is zou je niet snel zeggen, maar ze hebben duidelijk geluisterd naar de Amerikaanse outlaws. En er kunnen wat mij betreft nooit genoeg outlaw artiesten zijn binnen de country muziek. Dit is een genre die nog door veel country luisteraars ontdekt moet worden en The Divorcees helpen daar alleen maar aan mee. (Eigen Beheer)