Annie Keating – Bristol County Tides

Annie Keating - Bristol County Tides album cover

Americana artiest Annie Keating maakt met Bristol County Tides alweer haar negende plaat. Sinds 2004 maakt ze Americana muziek die veel gelijkenissen toont met een Lucinda Williams. Het is rauw, direct en tegelijk teder. Bristol County Tides vinkt al deze eigenschappen af en blijft bijna een uur lang boeien en intrigeren. Een knappe plaat van Keating waar volop inspiratie heerst.

Voor Bristol County Tides trok Annie Keating met haar familie terug naar het plaatsje Bristol. Bristol is een idyllisch kustplaatje in Amerika waar men, zoals zovelen, in 2020 in isolatie leefden. De geschilderde albumcover is dan ook een afbeelding waar de familie verbleef. De inspiratie voor deze nieuwe plaat kwam daar tot stand. Dit allemaal zorgde voor een uitspatting van creativiteit.

Bristol County Tides is een plaat die je heel makkelijk in je op neemt. Het eerste dat opvalt zijn de fijne drumaccenten die in bijna ieder nummer sterk worden ingekleurd. Chapeau dan ook voor drummer Steve Williams die eerder werkte met onder andere Sade en David Byrne. Daarnaast valt de stem van Annie Keating op. Een heerlijke stem, met een rauw randje vergelijkbaar met Lucinda Williams.

Tekstueel gezien merk je dat deze plaat vorig jaar tijdens de pandemie is opgenomen. Ze heeft genoeg tijd gehad om na te denken. Annie Keating schakelt tussen het verleden, heden en toekomst. De hang naar haar jeugd worden meerdere keren aangehaald. Daar tegenover staat dat ze vooral vooruitkijkt naar de toekomst. Wat dat ook moge brengen.

Een Americana geluid heerst op deze plaat. Maar uitstapjes naar country worden ook genomen. Een nummer zoals Song for a Friend is hier het perfecte voorbeeld van en een van de beste tracks op Bristol County Tides. Je voelt de intimiteit en gevoeligheid in dit nummer dat wordt bijgestaan door de prachtige pedal steel gitaar. Heel mooi.

Ingetogen nummers zoals Song for a Friend en Goodbye worden afgewisseld met uptempo tracks als Marigold en Hank’s Saloon die veel luchtigheid en kleur brengen. Het is een fijne afwisseling die Bristol County Tides dynamisch en fris houden. Annie Keating weet inmiddels wel hoe je een plaat maakt en de ervarenheid is doordrenkt op de gehele plaat. Extra ervarenheid binnen de productie is toegevoegd door producer Teddy Kumpel. Hij werkte onder andere met Joe Jackson, Feist en Nine Inch Nails. De invloeden van Kumpel hoor je ook op Bristol County Tides terug.

Verbazingwekkend dat een artiest als Annie Keating niet meer populariteit geniet. Dit is hoog niveau Americana muziek die blijft na sudderen in je hoofd. Ja, Bristol County Tides is een lange zit, maar elk nummer is een hit. De afwisseling en diversiteit is zo groot dat de tijd voorbij vliegt. Een klein uurtje is hier niets. En dat blijft knap van een artiest die inmiddels sinds 2004 muziek maakt. Misschien komt deze inspiratie uit het relatief kleine plaatsje Bristol, of Keating zit gewoon in de bloei van haar leven. Wat ik wel weet is dat Bristol County Tides een grote parel is. (Eigen Beheer)