Dallas Burrow is hier in Nederland bijna niet bekend, maar in de Amerikaanse alternatieve country scene (voornamelijk Texas) heeft hij met debuut Southern Winds uit 2019 hoge ogen gegooid. Dat debuut was dan ook heerlijke alt-country en een opvolger kon natuurlijk niet uitblijven. Was Southern Winds vooral een plaat van herstel, zijn nieuwe titelloze plaat is er een van een nieuwe start.

Herstel en nieuwe start van wat vraag je je misschien af? Dallas Burrow heeft in het verleden met verschillende verslavingen te maken gehad en Southern Winds kondigde zijn herstel aan. Na een verwerkingsperiode vond Burrow een nieuwe start in de vorm van het gezinsleven. Huis, boompje, beestje zogezegd. Die positieve geluiden horen we voornamelijk terug op zijn nieuwe plaat.

En alhoewel Southern Winds een paar ijzersterke nummers heeft (titelnummer is weergaloos) ontbrak er toch een balans. Er zaten wat missers tussen. Dat gebeurt gelukkig niet met zijn nieuwe plaat. Het niveau is constant en boeit 55 minuten lang. De balans van epische nummers zoals American Dream, Independence Day en Keep on Tryin’ worden afgewisseld met gevoelige ballads als My Father’s Son, Country Girl en Look at Us Now.

Dat komt deels door de kwaliteiten van Dallas Burrow, maar ook de productie valt niet te negeren. Die komt op naam van producer Bruce Robison. Robison heeft zijn eigen platenlabel The Next Waltz in Texas en is een begenadigd muzikant. Zijn diverse talenten worden dan ook erkend door veel Texas artiesten, en daarbuiten. Op Dallas Burrow z’n plaat hoor je de fijne instrumentale productie en gevoel voor details. Onmiskenbaar werk van de producer. Niet te vergeten is de muzikale inkleuring ook te danken aan de vakkundige en getalenteerde muzikanten die op dit album te horen zijn.

Terugkomend op het stukje dat Dallas Burrow een nieuwe start maakt met deze plaat. Dat horen we voornamelijk terug op Holy Grail en My Father’s Son. Hij heeft zijn verleden definitief achter zich gelaten en vindt verlichting in het gezinsleven, zijn kinderen, zijn vrouw. Prachtige nummers van een man die zijn demonen heeft weten te verslaan.

Gaat Dallas Burrow met zijn tweede plaat doorbreken bij een groter publiek? Het heeft er alle schijn van, want deze plaat klopt aan alle kanten. Dit titelloze album staat op zichzelf en bevat een uniek country geluid die vooral dynamisch en vooral niet eentonig is. Dat Dallas Burrow ook een prettige stem heeft om naar te luisteren doet de plaat alleen maar veel goeds. Alles ziet er rooskleurig uit voor Burrow. De verslavingen zijn verleden tijd, hij geniet van een mooi gezin en doet uitstekende zaken met deze nieuwe plaat. Alle signalen staan op groen om door te breken en een groot country ster te worden in de alternatieve country scene. En ik gun hem alles van dat.

Uitgebracht op Subliminal Hymnal Records