Garrison Starr – Girl I Used to Be

Garrison Starr - Girl I Used to Be album cover

Garrison Starr deed bij mij niet onmiddellijk een belletje rinkelen. Dat is apart, want Starr maakt al sinds begin van deze eeuw door het publiek goed beluisterde Americana albums. Girl I Used to Be is dus het eerste album dat ik van haar beluister en vanaf het begin ben ik helemaal om. Starr is een zeer getalenteerde Americana artiest die duidelijk een boodschap heeft en zegt waar het op staat.

Starr is in een christelijke familie opgegroeid en worstelde al van jongs af aan met haar seksualiteit. Ze is lesbisch en dat zorgde voor een breuk met haar familie en christelijke gemeenschap. Dat resulteerde in veel boosheid en onbegrip bij Starr. Desalniettemin overleefde ze moeilijke jaren en vormde ze haar problemen om in muziek.

Ondanks alle jeugdige problemen brak ze los van haar verleden en is ze inmiddels een gerespecteerde artiest geworden. Haar successen behaalt ze met het opnemen van eigen albums, maar ook met het schrijven van muziek voor televisieshows en films. Daarnaast werd Garrison Starr genomineerd voor een Grammy. Dat gebeurde voor album American Myth die ze samen maakte met vriendin Margaret Cho.

The Devil in Me is het eerste nummer van Girl I Used to Be en stelt de problemen in haar jeugd aan de kaak. Een verloren jeugd waar ze vocht met haar innerlijke demonen. Was dat het allemaal waard vraagt ze zich af. Een prachtig nummer die zowel tekstueel als muzikaal gezien een van de beste Americana liedjes is die ik tot nu toe dit jaar heb gehoord.

Voor Girl I Used to Be heeft Garrison Starr oude vriend en producer Neilson Hubbard voor de productie gekozen. Hubbard is een multi-talent en naast producen is hij onder andere film regisseur, singer-songwriter en fotograaf. Je kan zijn muziekproducties herkennen van albums van Mary Gauthier, Sam Baker en Glen Phillips. Voor Girl I Used to Be is vooral voor een sobere muzikale inkleuring gekozen die niet veel bombast kent. Desalniettemin is de Americana muziek op dit album erg toegankelijk en luistert het makkelijk weg.

Girl I Used to Be heeft lang op zich laten wachten. Tussen Garrison Starr’s laatste plaat The Girl That Killed September en deze nieuwe zit acht jaar verschil. Starr heeft in ieder geval in die tussentijd veel inspiratie opgedaan, want Girl I Used to Be is alles behalve saai. Starr heeft mij met deze plaat overtuigd. Het maakt mij geïnteresseerd om naar eerdere albums van Starr te grijpen. Garrison Starr laat zich naar mijn mening met Girl I Used to Be gelden bij de beste Americana artiesten van dit moment. Heel knap. (Soundly Music)