Ingrid Andress – Lady Like

Ingrid Andress - Ladylike album cover

Als Ingrid Andress een onbekende artiest voor je is, zet je schrap. Met haar debuutalbum Lady Like gooit ze hoge ogen en verbreekt ze record na record. De streaming cijfers zijn op z’n minst gezegd indrukwekkend te noemen en na de plaat verschillende keren beluisterd te hebben begrijp ik volkomen waarom. We hebben hier te maken met een van de beste platen uit Nashville van 2020.

Ingrid Andress is geboren in Michigan en groeide op in het bergachtige en groene Colorado. De inmiddels 29-jarige tekende in 2018 voor Nashville platenlabel Warner. En in 2019 werd haar eerste single More Hearts Than Mine gereleased die inmiddels rond de 56 miljoen streams heeft op Spotify. Het album Lady Like kwam uit in maart van dit jaar en betekende de grote doorbraak voor Andress.

Het album doet het zelfs zo goed dat het voor verschillende Grammy Awards is genomineerd. Zo is ze genomineerd voor beste nieuwe artiest, beste country nummer (voor More Hearts Than Mine) en beste country album. Die laatste categorie gaat een moeilijke worden om te winnen, want ze moet het onder andere opnemen tegen Miranda Lambert (Wildcard), Ashley McBryde (Never Will) en Little Big Town (Nightfall). Het staat in ieder geval vast dat de nominaties van Andress een prestatie op zich zijn voor een beginnende country artiest.

Is Lady Like dan echt zo bijzonder? Daar kan ik volmondig ja op antwoorden. Alhoewel de plaat wat aan de korte kant is, zo’n 26 minuten, zijn de nummers erg sterk. De plaat komt uit de stal van Warner Nashville dus de productie is redelijk gladgestreken. Maar Ingrid Andress is hier de ster en doet zelfs af en toe denken aan Taylor Swift in haar vroegere country jaren.

De plaat luistert vlot weg met melodieën en teksten die lang blijven hangen. De al eerder genoemde More Hearts Than Mine is een prachtige ballad gedreven op de piano. Daarnaast zijn titelnummer Lady Like en The Stranger noemenswaardige country pop nummers. Maar eigenlijk is heel Lady Like een aaneenschakeling van hoogtepunten. Met veel gevoel en intensiteit brengt Andress de muziek tot leven. Liefde is uiteraard het voornaamste onderwerp waar over gezongen wordt. Iets wat een open deur is, maar eigenlijk geen moment verveelt.

Ingrid Andress heeft wat mij betreft een van de beste (Nashville) country albums van het jaar gemaakt. De Grammy nominaties zijn geheel terecht en Lady Like is een album geworden die iedereen moet hebben geluisterd. Het is een krachtig en tevens gevoelig stukje muziek geworden. Indrukwekkend als je zo vroeg in je carrière zo’n plaat kan neerzetten. Ingrid Andress doet het gewoon.