Jeremy Parsons – Things to Come

Jeremy Parsons - Things to Come album cover

Het is altijd mooi om geheel uit het niets onbekende artiesten tegen te komen met kwalitatief goede albums. Natuurlijk is er elke week een releaselijst met talloze artiesten die een nieuw album uitbrengen. Dat is dan ook elke week weer doorspitten en veel singles beluisteren. Soms komen daar artiesten mee te voorschijn die meteen de aandacht opeisen. Jeremy Parsons is zo’n artiest die met zijn nieuwe plaat Things to Come overweldigt en direct een stempel drukt.

Jeremy Parsons komt uit San Antonio, Texas. Hij is opgegroeid met country muziek wat eigenlijk met veel mensen uit Texas gebeurt. Texas is nu eenmaal een muziek provincie die in veel grote steden zoals Austin, Fort Worth en San Antonio muziek uitademen. Parsons muziekcarriĆØre nam in 2011 een grote sprong toen hij de Texas Lifetime Achievement Award won. Deze Award werd gewonnen voor debuutalbum Doggondest Feelin’ bij de Texas Music Awards en die staan hoog aangeschreven in Amerika.

In 2017 kwam opvolger Things I Need to Say uit en dit jaar was daar het vervolg Things to Come. Het is duidelijk dat Jeremy Parsons de tijd neemt voor zijn albums. Door de erkenning bij de Texas Music Awards kreeg hij de mogelijkheid om veel te optreden door heel de Verenigde Staten en Europa. Vandaar dat de album-output misschien ik iets lager is dan bij andere artiesten. Maar met de kwaliteit van zijn muziek zit het meer dan goed.

Things to Come is dankzij de country opvoeding van Jeremy Parsons een mooie mix van country en Americana muziek geworden. Je hoort hier en daar pedal steels, maar de focus ligt vooral op een meer zoet georiƫnteerde benadering van drums, gitaren en percussie. Daarnaast heeft Parsons een zwoele en zachte stem die snel vertrouwd aanvoelt. Things to Come is dus geen pure country plaat geworden, maar zwaait tussen verschillende genres in.

Een van de hoogtepunten van Things to Come is het nummer Masquerade. Zowel muzikaal als tekstueel gezien is dit Americana muziek van hoog niveau. Masequerade gaat over mensen die veel verschillende karakters aannemen. Verschillende gezichten. En dat ze uiteindelijk niet leven waar ze eigenlijk voor bedoeld zijn. Iedereen heeft een bepaald pad dat ze zouden moeten bewandelen, maar wijken daar veel vanaf. Muzikaal gezien is dit het meest country nummer op de plaat met uitgemeten pedal steels.

Het is altijd leuk om op deze manier geheel onbekende artiesten onder de aandacht te brengen. Dat geeft voor mij aan dat er ontzettend veel goede country muziek is om ontdekt te worden. Het zal niet snel aanslaan bij de mainstream, maar daar is dit soort muziek ook niet voor bedoeld. Things to Come van Jeremy Parsons is een klassiek voorbeeld voor de verfijnde country / Americana luisteraar. Degene die op ontdekking willen gaan en minder bekende artiesten een kans willen geven. Ik ben daar absoluut een voorstander van en zal deze niche blijven voorzien van recensies. De voldoening die ik er uithaal is groot en uiteraard deel ik die graag. Things to Come past wat dat betreft uitstekend in die niche. (Eigen Beheer)