John Craigie – Asterisk the Universe

John Craigie - Asterisk the Universe album cover

Het is altijd weer een opgave om albums uit te zoeken die gerecenseerd kunnen worden. Er komen zoveel interessante albums elke week uit. Met de bekendere artiesten is het overduidelijk dat die een recensie krijgen, maar ook de voor mij onbekende artiesten horen een kans te krijgen. Dan is het eerste wat ik doe de artiestennaam, albumtitel en albumcover bekijken. En met het nieuwe album van John Craigie had ik meteen een klik. De vrouw en calla’s afgebeeld op de albumcover wekte direct mij interesse.

Dat is stap één. Tweede stap is het luisteren van de singles en nummers van eerdere albums. Spotify is daar heel geschikt voor. Zij hebben een top 10 meest beluisterde nummers van elke artiest. Bij John Craigie viel mij op dat bij een aantal nummers Gregory Alan Isakov betrokken was. En dat wekte nog meer mijn interesse. Isakov is toch één van de bekendste folkmuzikanten van de huidige generatie. Het nieuwe album Asterisk the Universe moest worden voorzien van een recensie.

En de nieuwe plaat bevalt zeker. Ik begrijp waarom Gregory Alan Isakov met John Craigie een aantal nummers heeft gemaakt. Nummers die overigens zeer succesvol waren. De muziek van John Craigie is typerend Californische folk met af en toe een soul randje. Het is vooral relaxte muziek die naast Gregory Alan Isakov ook makkelijk met Jack Johnson kan worden geassocieerd.

Asterisk the Universe heeft dus zo’n relaxte surf en zomer vibe. Op Hustlin’ zou hij bijvoorbeeld graag een dokter willen zijn, maar komt tot de conclusie daar niet slim genoeg voor te zijn. Dan maar artiest worden is zijn oplossing. Goed idee naar mijn mening, want muziek maken mag hij van mij nog wel een tijdje blijven doen.

Nomads heeft mooie piano en mondharmonica instrumentatie en single Part Wolf heeft een soulvolle gloed met een aanstekelijk refrein. Dat aanstekelijke geldt overigens niet alleen voor Part Wolf, want heel Asterisk the Universe heeft van die zwoele en heerlijke laid-back nummers.

Asterisk the Universe is voor mij een eerste plezierige kennismaking geworden met de muziek van John Craigie. De invloeden van Gregory Alan Iskov en Jack Johnson zijn duidelijk hoorbaar en doen mij verlangen naar een mooie zomerse dag aan de Californische stranden. De muziek klopt, de teksten kloppen en John Craigie verpakt het allemaal in een mooie plaat. Niet zijn eerste, maar voor mij wel een uitnodiging om zijn eerdere platen te beluisteren. Platen die overigens veel animo hebben gekregen op streamingplatformen. Eerst heeft Asterisk the Universe mijn volledige aandacht, want dat verdient het.