Randall King – Leanna EP

Randall King - Leanna album cover

Is er nog genoeg ruimte over voor een nieuwe neo-traditionalist binnen country muziek? Eentje van het kaliber George Strait of Garth Brooks? Natuurlijk kunnen er er niet genoeg zijn. Ik noemde eerder Roo Arcus al als een nieuwe George Strait. Randall King mag ook worden gezien als een veelbelovende neo-traditionalist.

Voor wie onbekend is met deze term: het waren de jaren 80 en 90 toen er een nieuwe stroming ontstond binnen country muziek. Het geluid wat uit deze stroming ontstond was gladder dan country gewend was, maar met behoudt van traditionele instrumentatie. Garth Brooks, George Strait en Alan Jackson zijn bekende namen van die periode. Vandaag de dag zijn ze nog steeds erg actief en brengen met regelmaat albums uit.

En met Randall King heeft country muziek een nieuwe topper in huis. King komt oorspronkelijk uit Texas en bracht zijn debuutplaat “Randall King’ (2018) uit in eigen beheer. De potentie en buzz van dit album werd opgepikt door Nashville en zo werd King gecontracteerd door Warner Music Nashville. Dat resulteerde eind vorig jaar in een nieuwe EP genaamd Leanna. Het is de opmaat voor een volledige LP die waarschijnlijk dit jaar nog gaat uitkomen.

Leanna is vooral een logisch vervolg geworden op King’s debuutalbum uit 2018. We horen veel gelijkenissen met het neo-traditionalistische geluid. Het balanceert aan de ene kant tussen het gladde zwoele geluid van Nashville en aan de ander kant het gebruik van traditionele country. Instrumenten zoals de fiddle en pedal steel hoor je dan ook terug.

Garth Brooks leende Randall King zijn schrijftalent voor het nummer The Road I’m On. Dat nummer verscheen op Brooks laatste album FUN. Een van de grootste country artiesten ooit is alleen maar positief over de nog relatief onbekend King. Het zijn in ieder geval tekenen dat Randall King op de goede weg is.

Leanna is kort, maar is een goede showcase geworden voor Randall King. Het publiek, zowel mainstream als alternatieve luisteraars, pikken King zijn muziek langzamerhand op. En dat is geheel terecht. De potentie is er en met eerdere genoemde gelijkenissen van grote country artiesten is King de juiste weg ingeslagen. Nashville erkent het talent wat King heeft en laat hem zijn eigen muziek maken. En dat is meer dan positief. Een grote toekomst lonkt. (Warner Music Nashville)