Dat Texas en Tennessee samengaan bewijst country artiest Mason Lively. Hij pendelt tussen de twee staten en levert een knappe tweede plaat af. De titelloze plaat laat een mix horen van Texas country en Nashville country en doet veel denken aan een artiest zoals Morgan Wallen. Dat Mason Lively zo bekend gaat worden als Wallen lijkt mij onwaarschijnlijk, maar de potentie is zeker aanwezig.

Mason Lively groeide op in een klein plaatsje in Texas genaamd Inez. Lively werd vooral beïnvloed door artiesten zoals Willie Nelson, Merle Haggard en Ray Price. Hij bracht zijn debuutplaat Stronger Ties uit in 2018 en die werd positief opgepakt door de Texas media en luisteraar. Veel verder reikte het bereik van dit album niet. Daar moet met zijn titelloze album die dit jaar is uitgekomen verandering inkomen. En eerlijk gezegd zie ik geen redenen waarom dit niet zou kunnen gebeuren.

De plaat is geproduceerd door de bekende Texas country artiest Wade Bowen. Bowen zou je kunnen kennen van zijn samenwerking met Randy Rogers met de recentelijke Hold My Beer volumes. Daarnaast heeft Bowen een rijke solo carrière en is een graag geziene artiest op podia overal in en rondom Texas. De plaat die hij produceerde voor Mason Lively is zijn eerste als producer. Hij heeft hiermee een plaat afgeleverd die rijk en vol geproduceerd is en de naam Texas country eer aan doet. Strakke productie met genoeg diversiteit aan instrumentatie.

Nummer zoals Something ‘Bout a Southern Girl, Love Ain’t Done a Damn Thing en Angry at This Town kunnen zo van een Morgan Wallen plaat komen. Deze tracks laten vooral een vermenging horen van Texas en Nashville country. Bij een nummer zoals afsluiter Devil on My Trail hoor je vooral dat er duidelijk geluisterd is naar Chris Stapleton. Waar mijn voorkeur vooral naar uit gaat zijn de slow ballads zoals The Future en Demons. Die laten Mason Lively op z’n best horen en hij blinkt hier ontegenzeggelijk in uit. Onvergetelijk en blijven lang nagalmen.

Of Mason Lively met deze plaat potten gaat breken blijft afwachten. Na een aantal luisterbeurten concludeer ik dat hij zo’n doorbraak zeker verdient. Dat hij de stap naar Nashville heeft gezet zal hem goed doen. Hij zal hierdoor meer aandacht op zich vestigen en meer betrokken raken bij belangrijke mensen in de muziekwereld. Maar uiteindelijk is Mason Lively zijn roots op deze plaat niet vergeten, want vooral de Texas country heerst. De kans om helemaal over te gaan naar Nashville, zoals een Parker McCollum doet, laat Mason Lively liggen. Dat is alleen maar te waarderen en hij behoudt hiermee een stukje van zijn oude identiteit aangevuld met nieuwe invloeden. Een mix die op deze plaat uiteindelijk sterk uitpakt. (Eigen Beheer)