Austin Meade – Black Sheep

Austin Meade - Blacksheep album cover

Wat was Waves van Austin Meade een fantastisch album. Heerlijke country rock met rauwe randjes die in 2019 een van mijn favorieten albums werd. Waves was Meade’s debuutplaat en de aankondiging van opvolger Black Sheep werd hier dan ook met veel gejuich ontvangen. Happier Alone was een goede keuze van Meade om als single op te nemen en heeft miljoenen streams inmiddels. Ja, het rockt een stuk meer dan op Waves, maar nergens om zorgen over te maken. Toch?

Ik zei het al bij mijn vooruitblik op 2021 begin dit jaar dat de singles die volgden een stuk donkerder en zwaarder waren dan Waves. En jammer genoeg na Black Sheep nu een redelijk aantal keer te hebben beluisterd is de country helemaal verdwenen. Een onbegrijpelijke keuze naar mijn mening, maar Austin Meade heeft nu eenmaal zijn achtergrond in bands zoals Fall Out Boy, Paramore en Judas Priest.

Ook het feit dat Happier Alone opnieuw als single is uitgebracht met Koe Wetzel is tekenend. Wetzel benadert country idem op een zeer rock getinte wijze en de twee vullen elkaar daarin goed aan. Het is niet mijn cup of tea, alhoewel ik nummers op Black Sheep zoals Déjà Vu, Hurt You To Hear This en Dopamine Drop best kan waarderen. Alleen dit soort muziek komt nu eenmaal niet vaak bij mij langs. Mijn interesse in muziekgenres ligt ver verwijderd dan die van Black Sheep.

Dat wil niet zeggen dat Black Sheep een slecht album is geworden. Als je van emo punk, heavy metal en rock houdt kom je met Black Sheep makkelijk aan je trekken. De stem van Austin Meade is rauw en de muzikale instrumentatie zijn dus zwaar aangezet met donker gitaargeweld. Weinig echte rustpunten zijn er niet en het dendert 44 minuten lang door.

Voor mij is Black Sheep min of meer een gemiste kans. Dat Austin Meade voor deze richting heeft gekozen is niet heel verwonderlijk gezien zijn achtergrond. Ook zijn inmiddels steeds groter wordende groep fans lijken dit album te kunnen waarderen. Misschien is het wishful-thinking, maar ergens hoop ik dat Meade met een volgend album terugkeert naar een meer country geluid. Debuut Waves is zo ongelofelijk sterk die ik overigens nog regelmatig opzet. Jammer, maar helaas, niet alle albums waarvan je veel verwacht pakken je helemaal in. Black Sheep is er zo één. (Spinefarm Records)