Bo DePeña – It’s About to Get Western

Bo DePena - It's About to Get Western album cover

Vanuit het niets kwam afgelopen week de nieuwe plaat van Bo DePeña op mijn muziekradar terecht. Een heel fijn cadeautje die ik helemaal niet heb zien aankomen. Dat zijn naar mijn mening altijd de leukste releases. En ook heel snel na zijn tweede titelloze plaat die vorig jaar verscheen. Om een zin uit die albumrecensie te halen: “de fiddle heeft de overhand en dat geeft net een extra touch aan het album.” Ik kan alvast verklappen dat de fiddle ook op It’s About to Get Western wederom rijkelijk vloeit. Ja, het is weer volop genieten.

Toch ben ik van te voren altijd wat huiverig als albums elkaar zo snel opvolgen. Gaat de productie niet te snel en verliest het dan niet aan kwaliteit? Uiteraard speelt mee dat Bo DePeña genoeg tijd heeft gekregen om zijn volledige creativiteit en concentratie in dit album te stoppen. De hele situatie hoef ik hier niet opnieuw te vertellen. Maar It’s About to Get Western klinkt echt als een volwaardige opvolger van DePeña’s vorige plaat en er staan weer een aantal geweldige pareltjes op.

Bo DePeña heeft voor It’s About to Get Western vooral samengewerkt met medemuzikanten. Zo heeft hij de band Western Bling uit Houston opgetrommeld met frontman Gus Alvarado, die tevens producer, drummer en engineer is. Deze band kleurt It’s About to Get Western wonderbaarlijk mooi in. Er wordt rijkelijk gestrooid met allerlei fiddles en pedal steels in verschillende lagen. Een uitstekende zet van Bo DePeña. Zijn connecties die hij heeft opgedaan door het vele optreden de afgelopen jaren werpen zijn vruchten af.

Zoals ook op het vorige album van Bo DePeña worden de honky tonk nummers afgewisseld met ballads. Mijn voorkeur gaat wederom uit naar de ballads. Ze zijn serieuzer van toon, gevoeliger en komen voor mij beter over. Een ballad zoals Colorado Rose laat je toch niet beroerd? Gewoonweg prachtig, heel mooi gedaan. Idem voor het nummer Any Old Reason. Het zijn dit soort nummers waarvan ik vind dat Bo DePeña in excelleert en uitblinkt. Een heel album van dit soort ballads zou ik geen straf vinden. Al brengen de uptempo honky tonk nummer natuurlijk wel enige balans binnen de plaat die niet mogen ontbreken.

Bo DePeña is een echte troubadour en leeft van optredens. Vorig jaar kwam hij zonder te zitten en dat heeft in het begin waarschijnlijk een grote impact gehad. Desalniettemin heeft hij zijn tijd wel uitstekend benut gezien It’s About to Get Western. De optredens heeft Bo DePeña inmiddels weer vrolijk opgepakt en hij kan doen wat de meeste artiesten het prettigst vinden om te doen. En dat is voor een publiek staan en mensen amuseren. Dat doet hij met dubbel gloednieuw materiaal die het in een live setting misschien nog wel beter gaat doen dan in studiovorm. Bo DePeña, een naam om te onthouden. (Rio Grande Media)

Uitgebracht door Rio Grande Media