Dallas Moore – The Rain

Dallas Moore - The Rain album cover

Outlaw country artiest Dallas Moore is klaar met de pandemie en laat dat duidelijk horen op zijn nieuwe plaat The Rain. Nee, het is geen pandemie-concept album geworden, maar outlaw country zoals hoort en bekend is. Toch tikt hij in een paar nummers de crisis aan en kijkt uit naar betere tijden. The Rain is een waardige toevoeging aan dit genre van de inmiddels doorgewinterde outlaw artiest.

Ik besprak eerder nieuwkomers in het outlaw genre zoals Ward Davis, Craig Gerdes en Casper McWade. Dallas Moore gaat al 2 decennia mee in outlaw country. Hij heeft dus eigenlijk de hele recente ontwikkeling van dit genre meegemaakt en brengt nog steeds gestaagd albums van kwaliteit uit. Zijn eerste albums waren nog erg rauw en onaf, latere albums zoals Mr Honky Tonk en Tryin’ to Be a Blessing laten een ontwikkeling in geluid horen waar outlaw country vandaag de dag bekend om staat. Op The Rain is het niet anders. Met het ruwe stemgeluid van Moore aangevuld met veel rockende fiddels en pedal steels is dit gewoon weer perfecte kwaliteit outlaw country.

Dallas Moore staat bekend om constant op tour te zijn. 300 optredens in het jaar zijn geen uitzondering. Hij hield dit soort aantallen de afgelopen jaren vol en het was voor hem ook een tegenvaller dat 2020 stil viel. En wat doe je als artiest met te veel vrije tijd? Juist, je gaat je creativiteit ontplooien en aan het werk. The Rain kwam voor Dallas Moore heel organisch en was binnen een aantal weken geschreven.

Voor The Rain werd gekozen voor de OmniSound Studio in Nashville, waar Moore een graag geziene gast is. Met producer Dean Miller achter de knoppen, die we recent kennen van Rylan Brooks nieuwe plaat If Wishes Were Horses. Ook in de studio ging het opnameproces Dallas Moore en zijn band de Honky Tonk Dream Team Band makkelijk af. The Rain klinkt inspiratievol, rauw en 100% outlaw country.

Tekstueel gezien haalt Moore onderwerpen aan zoals zijn familie, drank en de hang naar betere tijden. Ook Moore heeft duidelijk moeite met het leven zonder optredens. Zoals eigenlijk zoveel artiesten met dit probleem worstelen. Het toeren door heel Amerika zit in het DNA van deze outlaw en gaat er niet uit. Gelukkig voor hem gaan de Verenigde Staten langzaam uit lockdown en wordt er vandaag de dag mondjesmaat weer opgetreden. De grote artiesten kondigen zelfs nieuwe stadium tours aan voor later dit jaar.

Dallas Moore is een klasbak. Outlaw country pur sang en hij wijkt niet af van deze formule. Zijn albums mogen dan niet bij een heel groot publiek bekend zijn, maar dat weerhoudt Moore er niet van om door te gaan waar zijn hart ligt. En dat is het mooie van dit genre. Muziek gemaakt van uit het hart, met diepe teksten en een rauwe muzikale inkleuring. Ik kan er geen genoeg van krijgen en hoop dat dit soort country muziek meer onder de aandacht komt. Dat verdient het. (SOL Records)