Fretland – Could Have Loved You

Fretland - Could Have Loved You album cover

Wat doen artiesten als ze niet kunnen optreden? Juist, dan zitten ze thuis en schrijven door. De meeste in ieder geval. Zo krijgen we allerlei dubbel albums en deluxe edities voorgeschoteld. Helemaal geen problemen mee, laat maar komen. Americana nieuwkomers Fretland brachten vorig jaar hun titelloze debuutalbum uit. Die werd met veel positiviteit ontvangen en een snelle opvolger is eigenlijk een logisch gevolg. Met nieuwe plaat Could Have Love You brengt Fretland opnieuw een fijne Americana plaat uit die iets minder vernieuwend en urgent klinkt dan het debuut.

Ik was al vol lof over het vorig jaar verschenen debuut van deze band uit Seattle. Ik noemde het pure Americana muziek van hoog niveau die je tegenwoordig niet zo snel meer hoort. Opvolger Could Have Loved You behoudt diezelfde pure Americana muziek, maar vrij veel vernieuwing horen we hier niet terug. Is dat jammer? Helemaal niet, want het album luister je in een rits uit ondanks de lengte van 35 minuten. Niet heel lang en niet heel kort, maar de nummers boeien genoeg om de tijd even doen te vergeten.

Producer Nich Wilbur zit dit keer weer achter de knoppen. Dat was ook het geval bij de debuutplaat van Fretland. Why change a winning team? zou de gedachten moeten zijn geweest. Daardoor krijgen we wel veel van hetzelfde en is het qua geluid op Could Have Loved You niet veel anders. Een strakke productie met genoeg diversiteit aan instrumentatie en de hemelse stem van front-woman Hillary Grace Fretland maken dit album zonder meer gedenkwaardig.

Ik kan begrijpen dat een band als Fretland staat te trappelen om te gaan optreden voor een publiek. Dat hebben ze als band immers nog nooit kunnen doen. Met twee sterke albums hebben ze genoeg materiaal verzameld om een setlist vol te maken. Beide albums hebben hun sterke momenten en zullen live misschien nog wel beter tot hun recht komen. Dat Fretland kwaliteit Americana muziek maakt daar bestaat geen twijfel over mogelijk.

Inmiddels gaan in Amerika steeds meer staten open en wordt er weer opgetreden. Je ziet verschillende artiesten op social media concertdata vermelden en foto’s van optredens delen. Dat is goed nieuws voor Fretland en hopelijk kunnen wij Europeanen ook snel van ze genieten. Want deze band zal live ook zeker gaan uitblinken, zoals ze dat op de twee studioalbums doen. De plaat van vorig jaar had iets meer verrassing in zich, maar voor Could Have Loved You hoeven zich zeker niet te schamen. Americana muziek zoals het hoort te zijn. (Soundly Music)