Joe Pug – The Diving Sun

Joe Pug - The Diving Sun album cover

Joe Pug pikte ik op in 2015 met zijn album Windfall. Hoe ik zo bij deze Americana artiest uitkwam komt mede door pop artiest Brandon Flowers van The Killers. Hij bracht dat jaar The Desired Effect uit en nam Joe Pug mee op tournee. Ik kan mij nog Pug’s nummer If Still It Can’t Be Found van een live video herinneren en vond het geweldig. De plaat Windfall als geheel had ik meer van verwacht. Nu, 2021, brengt Pug een nieuw album uit genaamd The Diving Sun en die bevalt mij een stuk beter.

Dat begint gelijk al met opener Crescent Bridge. Horen we hier een jonge Bruce Springsteen? Het heeft er alle schijn van en is onmiddellijk een fantastisch nummer die het goed zal doen bij de Americana luisteraar. Dat niveau wordt op The Diving Sun voor de rest niet meer gehaald, maar de plaat blijft erg genietbaar met fijne Americana liedjes.

Joe Pug is geen groentje meer in het vak en weet het niveau wel degelijk hoog te houden. The Diving Sun was eigenlijk bedoeld als een verzameling van B-kantjes. Maar Pug zorgde er samen met producers Duane Lundy en Kenneth Pattengale voor een verzameling van acht goed geproduceerde liedjes die er een volwaardig nieuw album van maakten.

Naast hoogvlieger Crescent Bridge is een nummer als Deep End ook het vermelden waard. Startend met een scherp mondharmonica geluid en piano horen we een Joe Pug in topvorm. Tel daarbij op het toch wel unieke stemgeluid van Pug en je hebt een pareltje te pakken. Een nummer die zeker niet gemist mag worden.

Zo is The Diving Sun alles behalve een B-kantjes album geworden. Het is wat mij betreft het beste van wat Joe Pug de laatste jaren heeft uitgebracht en doet ook Windfall makkelijk overstijgen. Een prima Americana geluid met veel mondharmonica’s, akoestische gitaren en piano klanken maken van deze plaat een onontdekt pareltje. Een die best gehoord mag worden en hopelijk zeker niet ondersneeuwt raakt.

Joe Pug kondigde The Diving Sun in januari aan en in maart kwam de plaat uit. Alleen op streaming services zoals Spotify is kant A te horen. Dat zijn de eerste vier nummers van het album. Onder andere Crescent Bridge en Deep End zijn zo voor iedereen te beluisteren. Als je het hele album wilt aanschaffen zou je de Bandcamp pagina moeten bezoeken en het voor ongeveer 8 euro moeten kopen. Het zou de artiest goed doen, zeker in deze onzekere tijden. Wanneer kant B te horen is op Spotify e.d. is onbekend. Wat ik wel weet is dat je The Diving Sun niet mag missen en het die 8 euro ontzettend waard is. (Nation of Heat Records)