Roo Arcus – Tumbleweed

Roo Arcus - Tumbleweed album cover

Australië is een speciaal land voor mij. Het zorgde voor mijn eerste grote reis naar de andere kant van de wereld. Het was een echte backpack vakantie die ik na het behalen van mijn opleiding deed. Het jaar was 2009 en ik was toen al veel met muziek bezig. Elke reis die ik sindsdien maak heeft een eigen soundtrack waar ik later herinneringen mee ophaal. In 2009 was dat Bruce Springsteen met album Working on a Dream en zat ik nog vol in de indie, folk en classic rock periode. Vanaf 2015 werd country muziek pas echt concreet.

En sindsdien als ik country artiesten uit Australië zie is mijn interesse meteen gewekt. Ik recenseerde al eerder Jody Direen’s nieuwe album Smokin’ Ashes wat een echte country pop album was. De gladde Nashville invloeden zijn daar duidelijk hoorbaar. Maar dit jaar kwam ook de Australische Roo Arcus op mijn radar. Veel positieve geluiden vanuit Amerika deden mij nieuwsgierig maken naar deze artiest. Afgaande op de album cover was de verwachting dat dit een volwaardige country artiest zou zijn.

En na intensief het nieuwe album Tumbleweed te hebben beluisterd kan ik dit alleen maar bevestigen. Dit is echte authentieke cowboy muziek. Roo Arcus is voor dit album vanuit Australië uitgevlogen naar Nashville en vandaar dat de plaat ook heel country Amerikaans klinkt. Arcus is zelfs twee keer genomineerd als officiële CMA showcase artiest dus potentie alom.

Met Tumbleweed maakt hij dit dus helemaal waar. Het eerste wat mij direct opvalt is dat Roo Arcus het grote deel van de nummers niet zelf heeft geschreven. Ik zie Jim Lauderdale voorbij komen. Maar ook Jim Beavers (marketeer, muzikant, schrijver en meer) die meerdere nummer-1 country hits heeft geschreven voor artiesten zoals Chris Stapleton, Tim McGraw en Dierks Bentley. Roo Arcus heeft de connecties en er wordt op dit album volledig gebruik van gemaakt.

Om de muziek van Roo Arcus te vergelijken met een andere artiest komt er één naam direct in mij naar boven: George Strait. Zowel op muzikaal, vocaal, als levensstijl gebied zijn er veel gelijkenissen. Strait laat het schrijven van zijn albums aan ander over, zoals gezegd ook Arcus. Strait is naast zijn muziekbestaan een cowboy en werkt op zijn eigen ranch. Ook Roo Arcus is een (Australische) cowboy en werkt op ranches. En tot slot kan de muzikale inlijsting en vocalen op Tumbleweed zo van de hand van George Strait komen.

Eerlijk gezegd heeft George Strait natuurlijk een veel grotere staat van dienst, maar Roo Arcus heeft met Tumbleweed een grote stap gezet in de Amerikaanse country muziek. Het is een top country product van hoge kwaliteit die makkelijk mee kan doen in de hogere regiones van Nashville. In Australië is hij overigens al redelijk bekend van naam gezien zijn finale plek in de CMAA Awards in 2016.

Dus het hele plaatje klopt bij Roo Arcus. Geen fake gedrag, maar een cowboy country artiest door en door. Tumbleweed en Roo Arcus verdienen bekendheid bij de country luisteraar als wel de muziekindustrie. Met een heel bataljon aan ervaren mensen achter je kan dat bijna niet misgaan. Australië is weer even terug in mijn gedachten dankzij Roo Arcus en ik kan mij niet voorstellen dat Tumbleweed het laatste is wat we van hem gaan horen.