Sam Robbins – Finally Feeling Young

Sam Robbins - Finally Feeling Young album cover

De zomer is in aantocht en we gaan weer erg veel warme dagen tegemoet. Muziek mag natuurlijk bij dit weer niet ontbreken. Voeg opkomende nieuweling Sam Robbins toe aan je afspeellijst. Een gretige knaap uit Nashville die net zijn nieuwe plaat Finally Feeling Young heeft uitgebracht. Een plaat vol zwoele zomer liefdes liedjes die je helemaal doen weg zwijmelen. Ja, het is heel zoet allemaal, maar soms is zoet goed. Dat geldt in dit geval wel tenminste.

Wie is die zoetekauw Sam Robbins vraag je je misschien af? Sam Robbins komt oorspronkelijk uit New Hampshire en is vandaag de dag gesitueerd in Nashville. Hij is al sinds zijn jeugd geobsedeerd door muziek. Robbins kwam er veel in aanraking mee door zomerreisjes, waarbij hij jaren 70 singer / songwriter muziek op de radio te horen kreeg. Hij besloot een muziek studie te doen op het Berklee College in Boston.

Na het afstuderen vertrok Robbins naar Nashville om het te gaan maken. Hij was en is niet de enige die dat probeert. Maar hij genoot enig succes. Zo trad hij op bij het bekende Bluebird Cafe en won hij verschillende talentenjachten. De erkenning van zijn talent was er wel degelijk, alleen ontbrak het nog aan een album. Zijn deelname aan The Voice in 2018 hielp daar een handje in mee. Een aantal jaren later is daar dan eindelijk zijn debuut Finally Feeling Young.

En om nu maar snel duidelijkheid te schetsen, dit album is de perfecte plaat voor liefdesstelletjes. Zoals in de introductie is Finally Feeling Young zo zoet als wat en het glazuur spat van je tanden. Is dat zo erg? Eigenlijk niet. Sam Robbins is ergens in de 20 en is aan zijn teksten te horen veel met de liefde bezig. Zijn gevoelens en emoties uit hij allemaal op deze plaat. Het is mooi om te horen hoe hij worstelt met de liefde, maar tegelijk ook de mooie kanten ervan in ziet.

Sam Robbins is veel beïnvloed door jaren 70 artiesten zoals Jackson Browne, James Taylor en Paul Simon. Die singer / songwriter invloeden komen op Finally Feeling Young terug met veel akoestische gitaren en hier en daar wat flarden van steel gitaren. Echte country muziek kan je dit niet noemen, daar zijn de meeste ingrediënten niet voor aanwezig.

Je merkt wel dat Sam Robbins een groot talent is die de potentie heeft om door te breken bij een mainstream publiek. De nummers op Finally Feeling Young zijn zoals gezegd zoet en ideaal geschikt voor een groot publiek. Het zal mij dan ook niet verbazen als Robbins voor een nieuwe plaat de pop kant opgaat. Dat zou wel eens een goede zet kunnen worden, want folk-achtige pop hoor je hier en daar ook op deze plaat terug. Conclusie: Sam Robbins heeft met Finally Feeling Young een uitstekende debuutplaat weten neer te zetten die genoeg perspectieven voor de toekomst biedt. (Eigen Beheer)